البته اگر بخواهیم بین استشهادیه و شهادت معتبرترین آن را نام ببریم، باید بگوییم شهادت دادن در معرض دادگاه و قاضی معتبرتر از استشهادیه می ‌باشد.

دلیل این که شهادت را معتبرتر می ‌دانند، این است که فرد شاهد در این لحظات می ‌تواند با حضور فیزیکی خود در کنار قاضی شهادت خود را ارائه دهد و قاضی با توجه به ویژگی ‌های شهادت آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.

به همین سبب در اغلب موارد نیاز است که شاهد در حضور قاضی شهادت خود را انجام دهد و اقدامات لازم در این باره صورت بگیرد.

 

استشهادیه ویژگی‌ هایی برعکس شهادت دارد

همان‌ طور که عنوان کردیم، استشهادیه ویژگی‌ هایی برعکس شهادت دارد و هنگامی که فرد نمی ‌تواند حضوری به دادگاه مراجعه کند، از فرد مد نظر درخواست می ‌شود که در رابطه با مشکلات به ‌وجود آمده شهادت دهد که آیا این اتفاق افتاده است یا خیر؟ به طور کلی استشهادیه جایگاهی دارد که می تواند ثابت کند دعوی حاضر یافته مقصر می باشد یا خیر.

به طور کلی اگر بخواهیم در رابطه با معنی استشهادیه برای شما صحبت کنیم، باید بدانیم که استشهادیه یک نوع تحقیق محلی است که می ‌تواند ارائه آن در دادگاه به نفع شما صورت بگیرد و از حق شما به واسطه استهشادیه دفاع می‌گردد.

یکی دیگر از تعاریفی که برای استشهادیه در نظر گرفته می ‌شود، این است که استشهادیه می ‌تواند یک سند به صورت کتبی باشد که در آن شاهدین مورد نظر با توجه به گزارشات نوشته شده بیانات فرد را تایید می‌کنند و صحت و درستی آن سند را تأیید می‌کنند.

هنگامی‌که متن مورد نظر استشهادیه نوشته شد نیاز است که شاهدین زیر بیانیه خود را امضا بزنند و آن را برای ارائه به دادگاه آماده کند. همین طور سند استشهادیه می ‌تواند برای هر گونه از تحقیق های عمومی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.