طبق ماده ۹۹۵ قانون مدنی  تغییر مطالبی که در دفاتر سجل احوال ثبت شده است ممکن نیست مگر به موجب حکم محکمه. درخواست تغییر نام و نام خانوادگی باید به تایید سازمان ثبت احوال برسد. و پس از موافقت با تغییر نام خانوادگی به شرح ذیل اقدام خواهد شد :

  1. ابلاغ موافقت با تغییر نام خانوادگی به متقاضی توسط اداره ثبت احوال محل مراجعه .
  2. درخواست کتبی اجرای تغییر نام خانوادگی در اسناد سجلی توسط متقاضی و اقدام به تعویض شناسنامه .
  3. پرداخت هزینه  متعلقه طبق تعرفه جاری . ولی اگر انجام تقاضای شخص، از حدود اختیارات اداره ثبت احوال خارج باشد، می تواند با مراجعه به دادگاه شهرستان محل صدور شناسنامه، از دادگاه تقاضا کند تا نسبت به تغییر مشخصات یا اصلاح شناسنامه اش حکم صادر کند.

 

ریاست محترم مجتمع قضائی……….

     

    با سلام، احتراماً به استحضار می‌رساند:

    اینجانب دارای شناسنامه شماره………. صادره از………. در تاریخ………. متولد و باوجودآنکه از بدو تولد در بین تمام آشنایان و بستگان به نام………. اشتهار دارم ولی در سند سجلی فوق‌الذکر نام………. برای اینجانب انتخاب و ثبت گردیده است. نظر به اینکه دو نام داشتن در زندگی روزمره برای اینجانب موجب بروز مشکلاتی شده است و از طرفی اشتهارم به نام………. می‌باشد و با توجه به اینکه نام………. واجد معانی عالیه و از هر حیث بر نام مذکور در سند سجلی مذکور برتری دارد، صدور حکم بر محکومیت خوانده به تغییر نام کوچک مذکور در شناسنامه از………. به………. به استناد مواد ۹۹۵ قانون مدنی و ۲۰ قانون ثبت‌ حوال به انضمام جمیع خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست. عندالإقتضاء به شهادت شهود نیز استناد می‌نماید