مجازات سرقت از منزل چیست؟

سرقت از منزل بسته به جزییات پرونده ممکن است توسط قاضی، از نوع سرقت حدی یا تعزیری تشخیص داده شود. مطابق ماده 656 قانون مجازات اسلامی، مرتکب سرقت از جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی است، به حبس از شش ماه تا سه سال و تا 74‌ضربه شلاق محکوم می‌شود.

رقت از منزل مقرون به آزار اهالی خانه باشد، حکم سارق چیست؟

اگر سارق، هنگام سرقت از منزل به هر نحوی موجب آزار افراد داخل خانه شود، به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا 74 ضربه محکوم می‌شود و اگر ‌جرحی نیز واقع شده باشد، علاوه‌بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور محکوم می‌گردد.

مجازات جرم سرقت از منزل اگر مقرون به پنج شرط باشد، چیست؟

اگر سرقت در شب واقع شده باشد؛ سارقین دو نفر یا بیشتر باشند؛ یک یا چند نفر از آن‌ها حامل سلاح ظاهر یا مخفی بوده باشند؛ از دیوار بالا رفته یا حرز را شکسته یا کلید ساختگی به کار برده یا این که عنوان یا لباس مستخدم دولت را اختیار کرده یا برخلاف حقیقت خود ‌را مأمور دولتی قلمداد کرده یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی یا توابع آن است سرقت کرده
باشند؛ در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشند؛ در این صورت مرتکب به پنج تا بیست سال حبس و تا 74 ضربه شلاق‌ محکوم می‌گردد.

اگر سارقان در هنگام سرقت از منزل مسلح باشند، چه حکمی دارند؟

اگر یک یا چند نفر مرتکب جرم سرقت از منزل شوند و حداقل یکی از آنان مسلح باشد و یا هیچ‌کدام مسلح نباشد اما در موقع سرقت در مقام هتک ناموس برآیند، مجرمان به مجازات اعدام یا حبس ابد محکوم خواهند شد.

اگر سارقان در هنگام سرقت از منزل مسلح باشند، چه حکمی دارند؟

اگر یک یا چند نفر مرتکب جرم سرقت از منزل شوند و حداقل یکی از آنان مسلح باشد و یا هیچ‌کدام مسلح نباشد اما در موقع سرقت در مقام هتک ناموس برآیند، مجرمان به مجازات اعدام یا حبس ابد محکوم خواهند شد.

اگر سارقی به قصد سرقت از منزل، وارد خانه شود اما قبل از هر اقدامی دستگیر شود حکم او چیست؟

مطابق ماده 694 قانون مذکور، «هر کس در منزل یا مسکن دیگری به عنف یا تهدید وارد شود به مجازات از شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد و در صورتی‌که مرتکبین دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آن‌ها حامل سلاح باشد به حبس از یک تا شش سال محکوم می‌شوند».

برای ثبت شکایت سرقت از منزل چه باید کرد؟

بعد از اطلاع از وقوع سرقت، با پلیس 110 تماس بگیرید. برای بررسی اثرانگشت سارقان به هیچ وسیله‌ای در منزل دست نزنید و جای چیزی را تغییر ندهید. بعد از اینکه پلیس از صحنه وقوع جرم، گزارش تهیه کرد، به کلانتری محل زندگی خود مراجعه و ثبت شکایت نمایید. جزییات اموال مسروقه را به اطلاع پلیس برسانید. برای اثبات سرقت، لازم است ادله‌ای ارائه دهید. اقرار سارق، شهادت شهود یا وجود ردی از سارق در منزل یا دوربین مداربسته از جمله ادله اثبات سرقت است. سپس به دادسرا مراجعه کنید و شکایت نمایید. اگر در سرقت از منزلتان به کسی مشکوک هستید، او را به عنوان مظنون برای تحقیقات بیشتر معرفی نمایید. گزارش پلیس و ادله اثبات سرقت در پرونده شما ثبت می‌شود. بعد از دستگیری سارق یا یافتن اموال مسروقه برای تشکیل جلسه دادگاه به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بعد از دستگیری سارق، چگونه می‌توان مال مسروقه را استرداد نمود؟

اگر عین مال مسروقه کشف شود و وجود آن برای کشف حقیقت در دادگاه ضروری نباشد، قابل استرداد به صاحب آن خواهد بود. دادگاه کیفری2 وظیفه بازپس‌گیری مال از مجرم و تحویل آن به مال‌باخته را دارد. مال‌باخته بعد از تشکیل پرونده، می‌تواند دادخواست استرداد مال مسروقه را به دادگاه ارائه دهد. بعد از انجام تحقیقات لازم، به‌دستور قاضی مال به صاحب آن تحویل داده‌ می‌شود. اگر مال خسارتی دیده باشد، شاکی می‌تواند دادخواست مطالبه خسارت را به همان دادگاه ارائه دهد.

 

اگر سارق، بعد از سرقت از منزل، اموال مسروقه را به دیگری فروخته باشد، تکلیف چیست؟

مال‌خری که اموال مسروقه را خریداری نموده، موظف است اموال را به مال‌باخته پس دهد. مال‌خر به علت اطلاع از مسروقه‌بودن اموال، به تشخیص قاضی به حبس از شش ماه تا سه سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. اگر فردی که اموال را خریده، از مسروقه‌بودن آن بی‌اطلاع باشد موظف به ردّ مال به صاحب آن است اما می‌تواند علیه سارق با تقدیم دادخواست به دادگاه، شکایت کند و تقاضای جبران ضرر نماید.

برای پیشگیری از وقوع سرقت از منزل چه اقداماتی سودمند است؟

  1. هنگام خروج از منزل، تمام درها و پنجره‌ها، بالکن، حیاط‌خلوت، پشت‌بام و… را قفل نمایید.
  2. مقابل تمام پنجره‌ها، نورگیر، پاسیو و روی دیوارهای کوتاه حفاظ مقاوم و مطمئن نصب کنید.
  3. تا زمان بسته‌شدن کامل درب اتوماتیک پارکینگ، محل را ترک نکنید.
  4. هنگام ترک منزل برای سفر یا ساعات متوالی، سعی کنید با استفاده از تایمر، روشنایی منزل در شب را به‌طور متناوب تأمین نمایید.
  5. قبل از شناسایی و مشاهده مدارک افرادی که به عنوان مأمور سازمان‌های مختلف به منزلتان مراجعه می‌کنند، از ورود این افراد به داخل خودداری کنید.
  6. کلید منزل را نزد افراد غیرمطمئن یا در محل‌هایی مانند زیر جاکفشی و سایر محل‌های قابل دسترسی قرار ندهید.
  7. یکی از بهترین راه‌های پیشگیری سرقت از منزل، استفاده از سیستم‌های دزدگیر و درب ضدسرقت برای منازل است.
  8. هنگام استخدام نیروی کار مانند نیروی خدماتی، سرایدار، نگهبان و آشپز با احتیاط عمل کنید.