نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری شرایطی دارد که در سال های قبل به دلیل نقص قانون و عدم تعیین مدرک برای ثبت نام کنندگان، در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری ۱۶۳۶ نفر ثبت نام کردند که از این میان، ۱۱۴ نفر دارای مدرک تحصیلی سیکل و زیر سیکل، ۳۱۴ نفر دیپلم و زیر دیپلم، ۱۴۸ نفر کاردانی و ۴۵۴ نفر مدرک کارشناسی داشتند.

یعنی در انتخابات گذشته حدود یک هزار و پنجاه نفر از ثبت‌ نام ‌کنندگان ریاست جمهوری حتی حداقل‌ مدرک ثبت ‌نام که در انتخابات مجلس شورای اسلامی، فوق لیسانس لحاظ شده را نداشتند! به همین دلیل باید مکانیزمی تنظیم و وضع می ‌شد تا این اشکال در انتخابات‌ های بعدی ریاست جمهوری رفع شده و ساز و کار منطقی و اصولی برای ثبت ‌نام داوطلبان ریاست جمهوری به اجرا در می ‌آمد.

براساس مصوبه جدید شورای نگهبان، نه تنها مواردی به اصل ۱۱۵ قانون اساسی درباره رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن اضافه نشد که موجب تجدید اختیارات شورای نگهبان می ‌شد بلکه عناوین کلی “سوابق کافی، صلاحیت علمی، سن متناسب و …” شفاف و عینی شد.

=در نتیجه بر اساس اصلاح به‌ عمل ‌آمده از این پس داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت نام باید:

  • در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال باشند.
  •  حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن باشند.
  •  سابقه تصدی حداقل ۴ ساله در سمت ‌های مدیریتی کشور را که به طور کامل مصادیق آن از جمله برای وزرا ذکر شده را داشته باشد.
  • وزرا، استانداران، شهرداران شهر های بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می توانند کاندید شوند.