طبق دستورالعمل «صدور شناسنامه مجدد»، مصوب شورای عالی ثبت احوال کشور، صدور شناسنامه المثنی، برای اولین بار، یک ماه بعد از تقاضا و با دستور رئیس اداره ثبت احوال و برای بار دوم سه ماه بعد از تقاضا و با دستور رئیس اداره ثبت احوال و برای بار سوم، تنها با دستور مدیرکل ثبت احوال استان و پس از ۶ ماه امکان پذیر است.

اگر شناسنامه فرد در یکی از ادارات و نهادهای دولتی گم شده باشد، مطابق بند ۴ دستورالعمل، «حسب اعلام آن مرجع و دستور مدیر کل استان، شناسنامه صادر و اقدام قانونی در خصوص مفقود کننده شناسنامه انجام خواهدشد.»

دستورالعمل صدور شناسنامه المثنی در پایگاه اطلاع رسانی سازمان ثبت احوال کشور درج شده و باتوجه به دستورالعمل مذکور اشخاصی که به ۱۸ سالگی رسیده‌باشند، می‌توانند شخصاً برای صدور شناسنامه المثنی اقدام کنند. در مورد افرادی که کمتر از ۱۸ سال دارند یا محجور هستند، حسب مورد، پدر یا جد پدری، مادر یا سرپرست قانونی(قیم) برای صدور شناسنامه المثنی اقدام می‌کند.

درموردافرادی که کمتر از ۱۸ سال دارند، اما دارای حکم رشد از دادگاه هستند نیز باید گفت: می‌توانند شخصاً برای صدور شناسنامه المثنی اقدام کنند.

چنانچه شخصی برای بار سوم تقاضای صدور شناسنامه المثنی کند،علاوه بر مدارکی که برای دریافت شناسنامه المثنی ارائه کرده بود باید گواهی عدم سوء پیشینه خود را نیز به اداره ثبت احوال ارائه کند. و تنها در مواردی که علت گم شدن شناسنامه حوادث غیرمترقبه مثل سیل، زلزله و … باشد، تهیه استشهاد محلی ضروری نیست.