در موقعیت محرومیت جنسی این امر احتمال دارد که برای بعضی افراد روی دهد. بدین صورت که بعضی اشیاء و لوازم برایشان دارای جذابیت شده و از آن لذت جنسی ببرند. عمده ترین این انحراف در اختلال «شیء پرستی جنس مخالف» (Fetishism) بروز داده می شود. بدین صورت که یک شیء یا لوازمی که اختصاص به جنس مخالف دارد، جذاب و لذت بخش می شود.

برای مثال، لباس زیر، لوازم آرایش، یا وسیله ای که فقط اختصاص به جنس مخالف دارد، می تواند برای فردی مجرد جذاب و لذت بخش شود. شیء پرستی جنسی در میان پسران نوجوان و جوان روی می دهد. البته این گونه افراد به ندرت خود برای رفع مشکل شان اقدام می کنند، بلکه اطرافیان متوجه رفتارشان شده و اقدام برای رفع مشکل، از سوی آنان صورت می گیرد.

مادری ۴۵ ساله هنگامی که اتاق فرزند پسر ۱۷ ساله اش را مرتب می کرده، متوجه وجود یک شورت زنانه در کشوی لباس پسرش می شود. او احتمال می داد که لباس زیر متعلق به خواهر زاده اش باشد. او می خواست بداند که آیا چنین موردی را با او در میان بگذارد؟ راهنمایی های لازم در این مورد به وی ارائه شد.

البته در ارتباط با شیوه ی برخورد با فردی که دچار اختلال در رفتار جنسی است، در بخش های آینده توضیحاتی ارائه خواهد شد.

خانمی ۳۹ ساله در مواردی متوجه می شده که بعضی از لباس های زیرش گم می شده. او لباس های زیر خود را برای خشک شدن در بند رختی در حیاط خلوت منزل آویزان میکرده. یک روز در منزل مشغول به کار بوده و متوجه می شود که از طریق نخ و قلابی یکی از لباس هایش به سمت بالا کشیده می شود. با وارد شدن او به حیاط خلوت فرد مورد نظر نخ و قلاب و لباس زیر را رها می کند.

فرد مبتلا به اختلال شیء پرستی و یا یادگار پرستی جنسی در شرایط و وضعیت محرومیت جنسی شیء زنانه مانند لوازم آرایش، لباس زیر و غیره می تواند برایش خوشایند، جذاب و لذت بخش باشد. اما در وضعیتی که از محرومیت فاصله گرفته و به برخوردارهای لازم دست یابد، چنین امری جذابیت چندانی را به همراه نخواهد داشت. به همین منظور یکی از نکته هایی که در آموزش جنسی بایستی در نظر گرفته شود، آگاه سازی در ارتباط با چنین شرایط و وضعیتی است. البته بعضی از افراد مبتلا احتمال دارد که حتی با پشت سر گذاشتن دوره ی محرومیت همچنان به شیء پرستی جنسی شان ادامه دهند.