بیمه بیکاری مقرری است که از جانب دولت برای افراد بیکار در نظر گرفته می‌شود. اما دریافت این مقرری شرایط دارد که در صورت عدم رعایت از جانب فرد، منجر به قطع بیمه بیکاری خواهد شد.

قبل از پرداختن به جزئیات، قصد داریم تا به قوانین بازرسی بیمه بیکاری را نیز بررسی کنیم. چرا که دلایل قطع بیمه بیکاری معمولا در قانون ذکر شده است. 

در قانون بیمه بیکاری مصوب سال 1369 به دلایل و شرایط قطع بیمه بیکاری اشاره شده است. در ماده 8 این قانون به صورت مفصل به دلایل قطع این نوع بیمه اشاره کرده است. ممکن است هر کدام از دلایل دارای تبصره‌ها و موارد استثنای خود باشد.

در ماده 8 قانون مذکور، پنج دلیل برای قطع کردن بیمه ذکر شده که ما در مراحل بعدی به آن اشاره می‌کنیم. برای افرادی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری هستند، بهتر است این قانون را به صورت کامل مطالعه کنند. 

اما یکی دیگر از قوانین مهم در این خصوص، آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور است. برخی مواد این آیین‌نامه از قبیل مواد 11، 12، 13، 17، 18 و 21 به دلایل و موارد قطع بیمه بیکاری پرداخته که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت. در این قانون همچنین به چگونگی اعتراض به قطع بیمه بیکاری اشاره شده است.