درخواست مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی در چندین مرحله انجام میشود که به شرح زیر است:
1- نامه درخواست مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی
پس از اعلام پایان کار پروژه، کارفرما باید نامه درخواست مفاصا حساب بیمه را به پیمانکار ارائه دهد تا فرایند تسویه با تامین اجتماعی را طی کند. در این نامه باید چگونگی تامین مصالح نیز مشخص شود.
2- ارایه یک نسخه قرارداد به تامین اجتماعی
در این مرحله لازم است یک نسخه از قراردادی که مابین کارفرما و پیمانکار منعقد شده؛ به سازمان تامین اجتماعی ارائه شود. در اینجا پرونده تشکیل میشود و کد کارگاهی در اختیار کارفرما قرار میگیرد.
3- ارسال لیست کارکنان به تامین اجتماعی
یک لیست کامل از تمامی کارکنان پروژه باید به شعبه تامین اجتماعی ارسال و حق بیمه آنها به طور کامل پرداخت شود.
4- محاسبه تامین اجتماعی
در این مرحله سازمان تامین اجتماعی مبالغی که پیمانکار به صورت ماهانه پرداخت میکرده را محاسبه میکند و از مبلغ نهایی که محاسبه کرده کسر میکند. اگر مابهالتفاوتی وجود داشته باشد پیمانکار باید آن را پرداخت کند.
5- صدور مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی
سازمان تامین اجتماعی پس از اینکه صحت قرارداد و جزئیات آن را بررسی کرد و میزان مابهالتفاوت حق بیمه محاسبه شده را از پیمانکار دریافت کرد، آنگاه اقدام به صدور مفاصا حساب بیمه میکند و آن را به پیمانکار تحویل میدهد.