هر قراردادی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که در زمان نوشتن آن باید آنها را مد نظر داشت، اجاره نامه نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ در ادامه این بخش‌ها را معرفی می‌کنیم:

 

 

 

مشخصات طرفین قرارداد

در ماده اول قرارداد باید مشخصات کامل موجر و مستأجر به صورت دقیق درج شود، به همین منظور وجود اصل اوراق شناسایی در هنگام عقد قرارداد لازم است، معمولا علاوه بر اطلاعات شخصی، شماره تلفن، آدرس محل سکونت و کدپستی نیز نوشته می‌شود.

 

 

 

موضوع قرارداد

در بخش بعدی مشخصات کامل و دقیق مورد اجاره یا همان مالی که قرار است اجاره داده شود، درج خواهد شد، هم‌چنین در این بخش قید می‌شود که موضوع این قرارداد استفاده مستأجر از منافع مال مورد نظر است. نکته مهم این است که مشخصات عین مستأجره باید دقیقا مطابق با آن باشد و اگر مغایرتی وجود داشت، مسئولیت حقوقی آن بر عهده طرفین است.

 

 

 

مشخصات اجاره نامه

در ماده سوم مدت اجاره بر اساس توافق بین طرفین نوشته می‌شود و ماده چهارم مبلغ رهن و اجاره را که درباره آن توافق شده است، بیان می‌کند؛ گفتنی است که در قرارداد اجاره معمولا مبلفی را بابت رهن یا ضمانت پرداخت ابتدا از مستأجر دریافت می‌کنند و در ادامه مبلغ اجاره معمولا به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود.

 

گفتنی است که در این قسمت باید دقیقا قید شود که پرداخت به صورت نقد یا چک است و تاریخ و مبلغ آن به صورت حروف و عدد، دقیقا نوشته می‌شود و اگر چکی در کار باشد باید مشخصات آن نوشته شود. در ماده پنجم نیز تاریخ دقیق تحویل ملک به مستأجر قید می‌شود.