همان طور که گفته شد، ازدواج مجدد بدون اجازه زن، برای او حق طلاق ایجاد می نماید، ولیکن این بدین معنا نمی باشد، که مرد نمی تواند ازدواج مجدد نماید، بلکه فقط نمی تواند ازدواج مجدد خود را به ثبت برساند، لذا عدم ثبت واقعه ازدواج جرم محسوب می شود.

حال اگر ازدواج مجدد بدون اجازه زن چه در نکاح موقت (اگر توافق به ثبت شده باشد یا…) و چه در نکاح دائم انجام شده باشد، تا مادامی که زن اجازه ندهد، مرد قادر به ثبت واقعه نکاح نمی باشد، و مجازات وی طبق ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ به شرح ذیل می باشد.

چنانچه همسر دوم ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است.

جزای نقدی درجه 5 معادل هشتاد میلیون (8000000) ریال تا صد و هشتاد میلیون (180000000) ریال می باشد، و حبس تعزیری درجه 7، شامل حبس از 91 روز تا 6 ماه می باشد.