در جوامع حقوقی اختلاف‌نظرهایی در رابطه با دعواهای تنفیذی و احکام صادرشده برای آن‌ها وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دلایل خاصی برای قانونی بودن و غیر قانونی نبودن آن ارائه می‌دهند. بیشتر مخالفان عقیده دارند که چنین دعواهایی وجود خارجی ندارند و قابلیت مطرح کردن آن‌ها در دادگاه کاملاً غیر قانونی است. از طرفی برخی از حقوقدان‌ها به قالب قانونی بخشیده‌اند و بنا بر گفته آن‌ها مطرح کردن چنین دعواهایی در دادگاه و پرونده‌ها جنبه قانونی دارد و دادگاه می‌تواند بر اساس آن به صدور حکم بپردازد.

مخالفان این حکم این گونه استدلال می‌کنند که فراهم نمودن شرایط برای مطرح کردن چنین دعواهایی موجب سوء استفاده بعضی از افراد به نام قانون می‌شود و ممکن است حقوق دیگران را پایمال کنند. از طرفی دیگر موافقان عقیده دارند در صورتی‌که فرد مالباخته یا زیان دیده مدرک رسمی برای تنظیم شکایت خود نداشته باشد، مراکز حقوقی و قانونی به خواسته آن‌ها توجه نخواهد کرد و ممکن است ادعای آن‌ها مبنی بر زیان دیدن کاملاً راست باشد.

در این صورت آن‌ها بر اساس حکم تنفیذ می‌توانند کار را پیش ببرند. در این رابطه افراد می‌توانند با استفاده از وکیل کار بلد مراحل کار را پیش ببرند و بتوانند از تنفیذ به نفع خود برای جبران ضرر و زیان استفاده کنند.