1- ماده ۵۵۶ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات :

 

“هر کس بدون مجوز و بصورت علنی لباسهای رسمی ماموران نظامی یا انتظامی جمهوری اسلامی ایران یا نشانها، مدالها یا سایر‌امتیازات دولتی را بدون تغییر یا با تغییر جزئی که موجب اشتباه شود مورد استفاده قرار دهد در صورتی که عمل او به موجب قانون دیگری مستلزم‌ مجازات شدیدتری نباشد به حبس از سه ماه تا یک سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا شش میلیون ریال محکوم خواهد شد. ‌و در صورتیکه از این عمل خود سوء‌استفاده کرده باشد به هر دو مجازات محکوم خواهد شد.”

.میان اشخاصی که از علایم و البسه نظامی سو استفاده می نمایند و یا تنها آنها را مورد استفاده قرار می دهند تفاوت وجود دارد بدین صورت که اگر فردی بدون سوءاستفاده از لباس و یا علائم نظامی ،آن ها را مورد استفاده قرار دهد، مجازاتش (حبس از سه ماه الی یک سال یا جزای نقدی از یک میلیون ریال و پانصد هزار ریال تا 6 میلیون ریال) می باشد، اما در فرض سوء استفاده ، به هر دو مجازات نیز محکوم خواهد شد.

.استفاده از علایم و البسه نظامی باید به صورت علنی و در حضور دیگران باشد، چنانچه کسی از وسایل مذکور به صورت غیر علنی استفاده نماید، مرتکب جرم نشده است.

.لازمه استفاده از علایم و البسه نظامی، دریافت مجوز رسمی نیز می باشد.

.تفاوتی وجود ندارد میان اینکه فرد مرتکب، علایم و البسه نظامی را بدون تغییر مورد استفاده قرار دهد و یا با تغییر جزئی که موجب اشتباه شود . در هر دو فرض این شخص مرتکب جرم شده است.

2- ماده ١٢۶ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح :

 

“هر نظامی که علنا نشانها و مدالها و علایم و درجات و البسه رسمی نظامی داخلی یا خارجی را بدون تغییر یا با تغییر جزئی که موجب اشتباه شود بدون مجوز یا بدون حق استفاده نماید یا از لباس موقعیت شغل و کارت شناسائی خود برای مقاصد غیرقانونی استفاده کند به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم می شود مگر اینکه به موجب این قانون و یا قوانین دیگر مستلزم مجازات شدیدتری باشد که در این صورت به آن مجازات محکوم می گردد.”

 

تبصره ـ استفاده از البسه و اشیاء مذکور در این ماده در اجرای هنرهای نمایشی مشمول مقررات این ماده نخواهد بود.

نکات :

 این ماده شامل تمامی افراد جامعه نمی باشد و تنها افراد نظامی را در بر می گیرد .