سرقت حدی از فقه نشات گرفته است و مجازات آن نیز از در فقه مشخص شده است. اما سرقت تعزیری را قانون گذار وضع نموده و مجازاتش را نیز قانون گذار تعیین کرده است. به دلیل اینکه سرقت حدی در شرع ریشه دارد، قابل تخفیف و یا قابل گذشت نمی باشد وعیناً همان مجازات شرعی اعمال می شود. اما سرقت تعزیری کمی شرایط بهتری دارد و جزو جرایمی است که می توان شرایط تخفیف را برای آن در نظر گرفت. همچنین بطوری کلی سرقت تا پیش از طرح شکایت در دادگاه از طرف شاکی قابل گذشت است اما به محض مراجعه به دادگاه و طرح دعوی دیگر قابل گذشت نمی باشد.