نظرات علماء در مورد مصالح مرسله
در مورد مصالح مرسله سه قول است بدین ترتیب:
۱. عدم حجیت مطلقاً چنانکه جمهور شافعیه برآنند؛ و نیز امامیه بطوری که صاحب قوانین الاصول مینویسد این قول را اختیار نمودهاند.
آمدی در الاحکام مینویسد: تمسک به مصالح مرسله به اتفاق حنفیه و شافعیه ممنوع است.
۲. حجیت مطلقاً و این قول از مالک منقول و مشهور است و نیز امام الحرمین و ابن تیمیه آن را اختیار کردهاند.
۳. حجیت و اعتبار در صورتی که مصلحت ضروری و قطعی و کلی باشد چنانکه حجت الاسلام غزالی و بیضاوی این عقیده را دارند.
در مورد مصالح مرسله سه قول است بدین ترتیب:
۱. عدم حجیت مطلقاً چنانکه جمهور شافعیه برآنند؛ و نیز امامیه بطوری که صاحب قوانین الاصول مینویسد این قول را اختیار نمودهاند.
آمدی در الاحکام مینویسد: تمسک به مصالح مرسله به اتفاق حنفیه و شافعیه ممنوع است.
۲. حجیت مطلقاً و این قول از مالک منقول و مشهور است و نیز امام الحرمین و ابن تیمیه آن را اختیار کردهاند.
۳. حجیت و اعتبار در صورتی که مصلحت ضروری و قطعی و کلی باشد چنانکه حجت الاسلام غزالی و بیضاوی این عقیده را دارند.