آیا الفاظ عبادات و برخی معاملات برای معانی صحیح وضع شده اند یا برای اعم از معانی صحیح و فاسد؟
1- وضع الفاظ عبادات و معاملات در فقه برای معنی صحیح: صحیحی
2- وضع الفاظ عبادات و معاملات در فقه برای اعم از صحیح و فاسد: اعمی
ثمره نزاع:
اعمی می تواند به اصالت الاطلاق مراجعه نماید ولی صحیحی نمی تواند به اصالت الاطلاق عمل کند.
صحیح و اعم در حقوق موضوعه:
ماده 362 قانون مدنی: آثار بیعی که صحیح واقع شده باشد از قرار ذیل است...
حسب ماده 645 قانون مجازات اسلامی؛ عدم ثبت ازدواج دائم، رجوع و طلاق جرم است.
در صورت اول: عدم ثبت ازدواج، رجوع و طلاق غیر صحیح جرم نیست. (جرم نیست)
در صورت دوم: چنین ازدواج هم باید ثبت شود (جرم است)