در مواردی که فردی مورد کلاهبرداری واقع شود ، باید مراتب را به قانون اطلاع دهد ، کلاهبرداری چه مادی و چه معنوی صورت گرفته باشد ، قانون با کلاهبردار برخورد سختی خواهد داشت. جهت شکایت از کلاهبردار،  مراحلی را می بایست به ترتیب طی کنید، ابتدا به ساکن، شخصی که مورد کلاهبرداری واقع شده ، پیش از هر اقدامی،  میبایست به کلانتری محل سکونت خود مراجعه کرده و اتفاق پیش آمده را به اطلاع کلانتری برساند.

*در مرحله اول رسیدگی به جرم کلاهبرداری، باید محل وقوع جرم مشخص شود و از آن جایی که کلاهبرداری تلفنی، ممکن است در مکانی ثابت رخ ندهد، اولویت با حوزه‌ای خواهد بود که زودتر شکایت از کلاهبرداری تلفنی را دریافت و شروع به رسیدگی به جرم کرده است.

+در مواقعی که کلاهبرداری شاکی خصوصی ندارد چون جرم کلاهبرداری جنبه عمومی نیز را شامل می شود، باید به جرم کلاهبرداری در محاکم قضایی رسیدگی شود.

احضاریه شکایت جرم کلاهبرداری
با اقدام به طرح شکایت در کلانتری محل، دستور ارسال احضاریه یا حکم جلب صادر شده  و پس از تکمیل پرونده به دادسرا ارسال خواهد شد ، در ادامه این فرآیند بازپرس دادسرا دستور دعوت از طرفین برای حضور در دادسرا را صادر کرده و طرفین در دفاع از خود با ارائه مستندات و مدارکی که سندیت داشته باشند ، نسبت به احقاق حقوق خود تلاش خواهند کرد ، پس از بررسی های لازم توسط بازپرس پرونده ، پرونده به مجتمع قضایی ارسال شده و توسط شعبه های کیفری رسیدگی خواهد شد.

+در شعب کیفری از طرفین تحقیق به عمل آمده و صحت مطالب بیان شده مورد تحقیق قرار خواهد گرفت و نماینده دادستان در صورت احراز وقوع جرم، تقاضای مجازات خواهد کرد و دادگاه پس از بررسی و جستجو، ختم رسیدگی را اعلام و رای نهایی را صادر می کند که این رای توسط طرفین در مدت تعیین شده ای قابلیت اعتراض دارد .

+در ادامه رسیدگی به شکایت از کلاهبرداری تلفنی، اگر متهم علی رغم دریافت احضاریه ، به دادگاه مراجعه نکند و در دادسرا حضور نیافته و از خود دفاع نکند، امر کلاهبرداری به وی نسبت داده خواهد شد و طبق قانون مصوب کلاهبرداری، به سه سال زندان و پرداخت جزای نقدی به حساب دولت و البته برگرداندن اموال مورد شکایت محکوم می شود .لازم به ذکر است که رای صادره از طرف دادگاه در موضوع کلاهبرداری، در مدت ۲۰ روز قابل اعتراض و تجدید نظر است .