اولین مکان برای شکایت
دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی است که مردم میتوانند برای رسیدگی به مشکلات و پروندههای قضایی خود در رابطه با قصور و تخلفات پزشکی در هر سطحی به آنجا مراجعه کنند و از این طریق میتوانند دیه و خسارات وارد شده را مطالبه کرده و اگر پزشک مرتکب قصور شده باشد مجازات او را هم از دادگاه بخواهند.
دومین راهکار
که قانون برای شکایت از پزشکان در نظر گرفته شورای حل اختلاف (ویژه امور بهداشت) است که رسیدگی و حل و فصل اختلافات اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر و همچنین اختلافات جامعه پزشکی با سایر اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی در صورتیکه مبلغ مورد نظر کمتر از ۵ میلیون تومان باشد و یا در صورتیکه هر دوطرف در خصوص ارجاع پرونده به شورا توافق داشته باشند، در صلاحیت آن است.
سومین مرجع
که در قوانین و مقررات برای این مساله به آن اشاره شده سازمان نظام پزشکی است که تخلفات اداری و انتظامی پزشکان را مورد رسیدگی قرار میدهد و نتیجه آن برخورد انتظامی با پزشک خواهد بود که طیف وسیعی از اقدامات از توبیخ کتبی تا لغو پروانه طبابت به شکل دائمی را در بر میگیرد.
یادتان باشد در تمام این موارد آنچه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است نظریه پزشکی قانونی است و مبنای اکثر احکام صادره نظریه کارشناسی این سازمان خواهد بود.
بیمارستانها از لحاظ کیفیت خدمات، استاندارد و اعتباربخشی باید از قانونی که سایر بیمارستانها دارند، تبعیت کنند. این قوانین در همه بیمارستانها یکی است ولی خدمات هتلینگ بیمارستانهاست که تعرفه آنها را به تعرفه خصوصی، دولتی و یا نهادهای عمومی غیردولتی تغییر میدهد.
واقعیت این است که بیمارستانهایی که این ارگانها دارند متوسط محسوب میشوند و امکان دارد که تخطی در این بیمارستانها صورت گیرد. اما با این تخطیها چه برخوردی داشته باشیم؟ به کجا شکایت کنیم و چطور شکایتمان را پیگیری کنیم؟
افرادی که در این بیمارستانها به مشکل برمیخورند میتوانند مشکل را به مسئولین مربوطه و ارگانی (تامین اجتماعی، ارتش یا شرکتها) اطلاعرسانی کنند تا آنها به این موضوعات رسیدگی کنند. اگر در مورد استانداردها و کیفیت خدمات با مشکلی روبهرو شدند میتوانند آن را با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سامانه ۱۹۰ شکایت کرده و شکایت از بیمارستان را پیگیری کنند.