مجازات جرم جعل

طبق قانون مجازات اسلامی، برای جاعل، مجازات حبس مقرر شده است. برای مثال، مجازات جعل احکام دادگاه‌ها، مهر یا علامت شرکت‌ها یا ادارت دولتی، اسکناس یا چک بانکی ۱ تا ۱۰ سال حبس، جعل مدارک تحصیلی ۱ تا ۳ سال حبس، جعل مهر یا علامت شرکت‌های غیردولتی ۳ ماه تا ۲ سال حبس است.
و در صورتی که کارمندان یا مسوولان دولتی یا قضایی مرتکب جرم جعل شوند، مجازاتشان بیشتر از افراد عادی خواهد بود.

نمونه شکایت جعل در محاکم دادگستری(۱)

ریاست محترم دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان “…….”

با سلام احتراماً به استحضار می‌رساند:

با تقدیم تصویر مصدق سند      / نوشتة غیر رسمی       که بوسیلة آقای/آقایان – خانم/خانم‌ها       ارائه گردیده است ملاحظه می‌فرمائید که در سند/نوشتة مذکور جعل صورت گرفته است فلذا با عنایت به مراتب مذکور و عندالاقتضاء جلب نظر کارشناس رسمی خط و امضا ء و تحقیق مقتضی تعقیب و مجازات نامبرده/نامبردگان به اتهام جعل/و استفاده ازسندمجعول به استناد ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی مورد استدعاست.

ضمناً نشانی اینجانب نیز عبارت از نشانی محل اقامت شاکی می‌باشد.

نمونه شکایت جعل در محاکم دادگستری(۲)

با عرض سلام و تحیت احتراما به استحضار عالی می‌رساند:
۱- اینجانب …………… مالک قانونی ملک مسکونی به نشانی ………….. و شماره ثبتی ………… به مساحت ………… می‌باشم.
۲- ملک فوق‌الذکر از مورخ  …….. تا …….. به موجب اجاره‌نامه شماره ……….. در تصرف مشتکی‌عنه آقای ……….. بوده است.
۳- بنده بعد از اتمام مدت اجاره در مورخ ………….. برای تعیین تکلیف وضعیت عقد اجاره به نشانی فوق مراجعه کردم، که با آقای ………….. مواجه شدم، ایشان مدعی شدند که ملک مذکور را طی سند غیر رسمی از مشتکی‌عنه به مبلغ …………….. ریال خریداری کرده و بنا است پس از تنظیم سند رسمی مبلغ …………. ریال دیگر به ایشان بپردازد.
۴- با مشاهده سند غیر رسمی فوق‌الذکر متوجه شدم که مشتکی‌عنه با جعل امضاء اینجانب اقدام به فروش ملک مزبور کرده است.
۵-‌ فلذا با عنایت به شرح موضوع با کیفیت فوق و با توجه به ادله اینجانب شامل: ۱- سند مالکیت ۲- شهادت شهود ۳-…………، همچنین با توجه به اینکه فعل ارتکابی مشتکی‌عنه از مصادیق بارز مادتین ۵۳۶ و ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) می‌باشد، تعقیب و مجازات ایشان به اتهام جعل امضاء و استفاده از آن  مورد استدعاست. قبلا از بذل عنایت جنابعالی کمال تشکر را دارد.
۶- همچنین با توجه به خسارات وارده به اینجانب که مبلغ…………… ریال است، بدوا تقاضای صدور و اجرای فوری تامین خواسته را دارم.