1- در صدر ماده 68 آیین دادرسی کیفری آمده است که شاکی یا مدعی خصوصی می‌تواند شخصاً یا توسط وکیل شکایت خود را مطرح کند حال در صورتی که وکیل شکایت را مطرح کرد باید دقت شود وکیل دارای پروانه رسمی وکالت از کانون وکلا یا مرکز امور مشاوران قوه قضاییه باشد.

2- گاهی از اوقات بزه دیده در قسمت موضوع شکوائیه بیان داشته که به ایشان توهین شده و مورد ضرب و جرح قرار گرفته است اما وقتی که مقام قضایی شرح شکوائیه را مطالعه می‌کند یا شکایت شاکی را استماع می‌کند پی می‌برد که ایشان مثلاً بابت تهدید به قتل نیز شاکی می‌باشد که در چنین صورتی مقام قضایی باید به این امر دقت کند و ماده 99 قانون آیین دادرسی کیفری را رعایت نماید که در مبحث ارجاع به این ماده مفصلاً اشاره می‌شود.

3- به استناد ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی دادخواست باید به زبان فارسی نوشته شود و در صورت عدم رعایت این نکته ضمانت اجرا برای آن پیش‌بینی شده است اما در خصوص شکوائیه نص قانونی مبنی بر اینکه شکوائیه به زبان فارسی باشد وجود ندارد فلذا در صورتی که شکوائیه به زبان‌های دیگر نوشته شود منع قانونی ندارد.

4- شکایت کیفری را در هر کاغذی می‌توان نوشت و به مرجع قضایی برد ولی دادخواست حقوقی حتماً باید در فرم مخصوصی به نام دادخواست نوشته شود و الا مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.