ماده ۱۸ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ نیز مقرر می دارد: شوهر می‌تواند با تایید دادگاه زن خود را از اشتغال به هر شغلی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیت خود با زن باشد منع کند. زن نیز می‌تواند از دادگاه چنین تقاضایی را به نماید. دادگاه در صورتی که اختلالی در امر معیشت خانواده ایجاد نشود مرد را از اشتغال به شغل مذکور منع می‌کند.(دادخواست منع از اشتغال به تحصیل زوجه)

به موجب ماده‌ی ۵۰۱۱«قانون مدنی»،حق شوهر در منع اشتغال همسر از اختیارات قانونی او است. این اختیار،که آمیزه‌ای است از حق و تکلیف است،تا جایی قابلیت اعمال دارد که شوهر از حدود مصالح خانواده تجاوز نکند.(دادخواست منع از اشتغال به تحصیل زوجه)

دادخواست منع از اشتغال به تحصیل زوجه

تعیین خواسته و بهای آن : تقاضای صدور حکم ۱- ممنوعیت ازاشتغال به تحصیل و ۲-تمکین به انضمام کلیة خسارات قانونی

دلائل و منضمات دادخواست : فتوکپی مصدق:۱- عقدنامه،۲:اظهارنامة شمارة     ،۳:استعلام ازوزارت علوم تحقیقات وفن آوری ودانشگاه آزاداسلامی/اداره آموزش و پرورش  نام شهرستان ،‌ “۴-مدرک مورد نیاز دیگر”

ریاست محترم مجتمع قضایی  “شهرستان محل اقامت خوانده”

باسلام احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب به استناد کپی مصدق عقدنامه شماره       مورخ    /    /    باخوانده عقدازدواج دائمی در دفترخانه  “شماره ونام شهرستان”  منعقد کرده ایم.نظر به اینکه خوانده (زوجه قانونی اینجانب) بدون عذر موجه و علت شرعی و قانونی و بدون اخذ اجازه در تاریخ      زندگی مشترک را ترک نموده و درمنزل پدری خود به سر می برد. با توجه به مراجعات وتماس های مکرر شخصی وخانوادگی و وساطت افراد بزرگوار و صاحب  منصب  و ارسال اظهارنامه (کپی مصدق پیوست) حاضر به تمکین و بازگشت به منزل بنده نشده واز طرفی نظر به اینکه شروع اشتغال به تحصیل دانشگاهی ایشان عمدةً موجب تجری ایشان وعدم تمکین نامبرده راباعث شده است واینجانب موافقتی با اشتغال به  تحصیلِ  وی ندارم فلذا صدورحکم به ممنوعیت ایشان ازتحصیل  و تمکین زوجه به استناد ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی مورد استدعاست .(دادخواست منع از اشتغال به تحصیل زوجه)

      محل امضاء مهر

                                                                                                                                                                       اثر انگشت