مواردی که لازم است دارندگان چک و صاحبان حساب جاری رعایت کنند تا از دسته چک آنان سوء استفاده نشود:

1- هرگز چک را ندهید دیگری برایتان بنویسد هر چقدر هم آن فرد مورد اعتماد شما باشد این کار اشتباه است و دیر یا زود شما را به درسر می اندازد.

2- در قسمت “مبلغ چک” هم تومان را بنویسید و هم ریال را؛ مثلا دومیلیون تومان برابر با بیست میلیون ریال .

3- در قسمت “در وجه” سعی کنید که وجه را به اسم شخص بنویسید و تا می توانید از نوشتن کلمه حامل خودداری کنید.

4- بعد از آنکه اسم طرف را نوشتید، برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی اگر چک بابت قرارداد خاصی است بنویسید که چک “بابت” چه چیزی صادرشده است، ضمن اینکه در قرارداد هم شماره چک و مشخصات آن ذکر شده باشد.

5- در داخل شکل مستطیل که باید مبلغ به عدد نوشته شود سعی کنید از سمت چپ با کمترین فاصله به حرف “ر” در کلمه “ریال” شروع به نوشتن کرده و پس از نوشتن مبلغ درجلوی آن تا انتهای مستطیل خط تیره کشیده شود یعنی سعی کنید طوری عدد را بنویسید که نشود یک عدد مثلا یک صفر جلوِی آن اضافه کرد.

6- پس از نوشتن عدد مورد نظر برای جلوگیری از افزودن رقم به جای آنکه چسب نواری روی مبلغ چسبانیده شود، زیرا این برچسب را می شود با بخار آب کتری به راحتی و بدون هیچگونه اثری از بین برد؛ کار بهتر این است که زیر چک آن قسمتی که عدد را می نویسید یک کاربن را بصورتی که تصویر نوشته شما پشت چک بیفتد استفاده کنید.

7- سعی کنید متن چک را با اعصابی آرام بنویسید و از شتاب زدگی و عجله در نوشتن خودداری کنید و تا آنجا که ممکن است بدون قلم خوردگی باشد.

8- چنانچه بدون قلم خوردگی چک را نوشتید و امضاء کردید در بالای شکل مستطیل که رقم را نوشتید این کلمه را امضاء کنید؛ ×بدون خط خوردگی× و دو طرف آن را با علامت ضربدر “×” ببندید و اگر چنانچه در هنگام نوشتن دچار قلم خوردگی شد و لو اینکه یک حرف یا یک عدد باشد پشت چک قید کنید که مبلغ فلان و تاریخ فلان صحیح است و قلم خوردگی از اینجانب می باشد این جمله را در پشت چک در گوشه ای قید کنید و امضاء نموده و سپس زیر آن را خط بکشید.

9- در انتخاب امضاء برای چک سعی کنید از امضاء ساده که قابل جعل باشد خودداری کنید و زیر امضاء نام و نام خانوادگی را به همراه تاریخ با خط خود قید نمایید.

10- پس از صدور چک ته چک را نیز کامل کنید و تاریخ چک و مبلغ چک و این که چک را به چه کسی دادید؛ حتما قید کنید.

11- از نمونه امضاء خود در قسمت ته چک و برگ چک خودداری کنید تا چنانچه مورد سرقت قرار گرفت جعل نمونه امضاء صورت نگیرد.

12- همیشه سعی کنید دسته چک را در جای امن قرار دهید و از قرار دادن آن در ماشین و یا کشوی میز کاری که فاقد قفل است و یا جیب پیراهن خودداری کنید.

13- چنانچه دسته چک یا یک برگ از وراق چک مفقود یا مورد سرقت قرار گرفت در اسرع وقت به بانک اطلاع دهید و طبق ماده ۱۴ قانون چک ظرف مدت یک هفته به دادسرا مراجعه نموده و ضمن طرح شکایت دستور قضایی را به بانک تحویل دهید. چنانچه دستورقضایی انجام نشود بانک مسوولیتی نخواهد داشت و می تواند وجه چک را پرداخت نموده و یا چک را برگشت بزند.

14- اگر در متن چک جعل و دستکاری صورت گیرد و یا مورد کلاهبرداری قرار گیرد و یا اختلاف حساب وجود داشته باشد مطابق دستور بند ۱۳ عمل کنید.

15- چنانچه معامله و یا قراردادی با چک صورت گرفت شماره چک و مبلغ چک و تاریخ آن حتما در متن قرار داد قید شود.

16- از ضمانت با چک نسبت به افرادی که نمی شناسید یا احتمال عدم پرداخت او را می دهید خودداری کنید.

17- باتوجه به مشکلات و تراکم کار در بانک و برای جلوگیری از برگشت خوردن چک سعی کنید مبلغ چک را یک روز قبل از موعد آن در بانک تامین نمایید.

18- چنانچه در تامین وجه چک در موعد مقرر دچار مشکلی شدید حتما با دارنده چک هماهنگی کنید و به او اطلاع دهید و از او درخواست مهلت نمایید تا با برگشت خوردن چک و بد حسابی مواجه نشوید.
19- کسی که چک بلامحل صادرکند علاوه براینکه دادگاه او را به مبلغ چک محکوم می کند به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد.
20- چنانچه چکی را بابت ضمانت یا تخلیه ملکی به طرف مقابل دادید حتما از او رسید اخذ کنید.

21- اول متن چک را بنویسید و بعد امضاء کنید و از امضاء کردن چک بدون مبلغ و تاریخ جدا خودداری کنید.

23- هنگام تحویل چک از بانک مطمئن باشید که تمام ورقهایش کامل است.