قذف عبارت است، از، انتساب ناروای زنا یا لواط به فردی دیگرو خیلی مشابه توهین و فحاشی یا تهمت است، ولی قانونگذار به جهت تاثیراتی که بر حیثیت و آبروی خود شخص و اطرافیان او می تواند داشته باشد، آن را جرمی خاص با آثار و احکام و مجازات خاص قلمداد می کند. این جرم از جمله جرم های حدی می باشد، به این معنا که مجازات آن در دین اسلام تعیین شده است.

توهین مشدد:

در ادامه ی مقاله ی خود در زمینه ی نمونه استشهادیه توهین و فحاشی توجه شما را به توضیحاتی در خصوص توهین مشدد جلب می کنیم.

البته مجازات این نوع توهین بسته به شرایط و اوضاع تفسیر های متفاوتی دارد:

  • اول اینکه اگر به غیر از این افراد به افراد دیگری توهین شود، توهین به مقامات سیاسی و دولتی محسوب نمی شود و مستلزم مجازات نمی گردد.
  • دوم اینکه این توهین باید درحین انجام وظیفه یا کاری مربوط به وظیفه ی فرد صورت بگیرد یا اینکه اگر در محلی خارج از محل کارشان باشد، ولی توهین مربوط به شغل و خدمت آنها باشد، بازهم مشمول قانون 609 می شود.
  • سوم اینکه فردی که به این گونه اشخاص توهین می کند باید از سمت و مقام آن فرد آگاهی و اطلاع داشته باشد و دیگر اینکه اگر توهین ربطی به سمت و وظیفه ی این افراد نداشته باشد، مشمول قانون 608 مجازات قانون اسلامی می شود، یعنی جرم توهین از نوع ساده محسوب می شود.
  • اهانت به مقامات سیاسی خارجی در درون مرزهای کشورایران.

برای رخ داد قطعی این نوع جرم، در ابتدا اهانت باید علنی باشد، دوما در قانون آن دولت خارجی، این اهانت جرم محسوب شود، سوما فردی که به او اهانت شده الزاما شکایت کرده باشد.

توهین به شان و منزلت وحیثیت بانوان و اطفال.

این توهین هرگونه دست درازی و تعرض و ایجاد مزاحمت یا توهین با کلمات و حرکات خلاف منزلت نسبت به بانوان و کودکان در اماکن عمومی که سایر مردم در آن اماکن رفت و آمد دارند، می باشد. مجازات این جرم حبس از 2 تا 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق می باشد.( ماده 619 قانون مجازات اسلامی ) پر واضح است که اگر توهین به بانوان و اطفال شامل مصادیق فوق نباشد، توهین به آنان از نوع عادی محسوب می شود و مجازات آن بر طبق ماده 608 مجازات قانون اسلامی خواهد بود.