اگر قراردادهای مشارکت کاری بین افراد حقیقی بسته شود، باید نکات متعددی مورد توجه قرار بگیرد. در ابتدا داشتن سن قانونی برای طرفین، ممنوع المعامله نبودن آنها، رضایت طرفین و عدم اجبار به انجام معامله از شروط اصلی عقد یک قرارداد از جمله قرارداد مشارکت به حساب می‌آید.

نکته مهم دیگری که باید به آن در قرارداد مشارکت شغلی توجه کرد این است که معامله میان افراد حقیقی می‌بایست مشروع و البته قانونی باشد و معاملاتی که با موضوعیت خلاف قانون منعقد گردد، ارزش قانونی ندارد و طرفین در برابر قانون مسئول خواهند بود.

اصول ظاهری در متن قرارداد شراکت بین دو نفر

عباراتی که در متن قرارداد شراکت درج می‌کنید باید واضح و کاملا روشن باشد به گونه‌ای که امکان برداشت‌های گوناگون از یک جمله وجود نداشته باشد. از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که کوتاهی و زیبایی یک متن نباید بر صراحت آن اثرگذار باشد.

چهارچوب نوشتاری را نیز فراموش نکنید به این نحو که هر متن دارای آغاز و پایانی مشخص باشد و موارد مورد نیاز برای نوشتن در آن هر یک در بخشی معین آورده شوند. همچنین امضای این نمونه قرارداد همکاری نیز بسیار مهم هستند به این عنوان که تمامی قراردادها یک صفحه نیستند و طرفین می‌بایست تمامی صفحات را امضا کند تا آن قرارداد وجاهت قانونی داشته باشد.

از آنجایی که بعد از امضاء قرارداد شما به‌عنوان شریک نسبت به آن متعهد می‌شود، باید قبل از امضاء قرارداد به طور کامل محتویات و مفاد داخل قرارداد را مطالعه کنید.

تضمین‌های یک نمونه قرارداد شراکت کاری بین دو نفر

هر قراردادی نیاز به یک ضمانت اجرایی قابل اعتماد دارد که در صورت عدم انجام تعهدات از سوی یکی از طرفین، فرد متضرر بتواند جهت جبران خسارات خود از آن بهره‌مند شود. جهت اجرای هر چه بهتر یک نمونه قرارداد شراکت می‌بایست بندی برای ضمانت ذکر گردد.

تضمین‌ها نیز انواع مختلفی دارند که عبارتند از چک تضمینی یا ضمانت نامه بانکی.

سود و سهام طرفین در نمونه قرارداد مشارکت

در این نمونه قرارداد مشارکت ذکر میزان سهم هریک از طرفین در متن قرارداد شراکت بسیار اهمیت دارد و بایدمیزان سرمایه وسودوسهام طرفین درقراردادمشارکت مشخص و ذکر شود. زیرا در صورت عدم ذکر میزان سرمایه طرفین در قرارداد همکاری، اصل بر این خواهد بود که میزان سرمایه هر دو طرف به‌صورت مساوی است (بالمناصفه بودن سرمایه و سهم طرفین). از آنجایی که تغییر مفاد قرارداد بعد از امضای آن دشوار است حتما مقدار سرمایه و سهم سود هر یک از شرکا و میزان سهم هر یک از طرفین در مورد هزینه‌های جاری و مصرفی را باید به طور واضح بیان کنید.

حل و فصل اختلافات احتمالی در نمونه قرارداد شراکت بین دو نفر

ممکن است بین طرفین یک قرارداد مشارکت شغلی اختلافاتی ایجاد شود که می‌بایست در یکی از بندهای شراکت‌ نامه نحوه حل و فصل آن به صورت دقیق ذکر گردد، البته باید بگوییم یکی از اصلی‌ترین راه‌های حل و فصل اختلافات بین طرفین یک قرارداد مشارکت، مراجعه به دادگاه است که می‌توان پیش از این اقدام افراد خود برای صلح و سازش تلاش کنند و در صورت عدم نتیجه گیری راهی دادگاه شوند.