دعوی ممانعت از حق یکی از دعاوی سه گانه تصرف است که حکم آن نیاز به قطعی شدن ندارد و به محض صدور اجرا خواهد شد. دعوای ممانعت از حق عبارت است از تقاضای کسی که رفع ممانعت از حق ارتفاق یا انتفاع خود را در ملک دیگری بخواهد. در دعوی ممانعت شخص مانع استفاده از مال خواهان می شود بدون اینکه آنرا تصرف کند یا ادعای مالکیت کند. مثلا همسایه ای که مانع استفاده از حق عبور یا حق مجری کسی میشود می توان این دعوی را مطرح کرد. دعاوی تصرف جز دعاوی غیر مالی هستند و هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی را دارند.

ریاست محترم مجتمع قضائی……….

 

با سلام احتراماً به استحضار می‌رساند:

به‌موجب کپی سند مالکیت شماره………. پلاک و پلاک‌های ثبتی شماره………./ ………. بخش………. واقع در نشانی………. در مالکیت اینجانب/ اینجانبان قرار دارد. نظر به اینکه
خوانده/ خواندگان با اقدامات خود دایر بر………. از استفاده اینجانب از پلاک تحت مالکیتم ممانعت به عمل می‌آورد و به این وسیله ضمن تضییع حقوق حقه‌ام موجب ورود، خسارات نیز شده است؛ فلذا مستنداً به ماده ۱۵۹ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی و ۳۳۱ قانون مدنی صدور حکم به رفع ممانعت از حق و جبران خسارت وارده به میزان………. ریال به انضمام جمیع خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

 

محل امضاء- مهر- انگشت