پیمانکاری، قراردادی است که در آن کارفرما، انجام عملی با شرایط معین و در برابر وجه معین، در مدت معین را به شخص حقیقی یا حقوقی به نام پیمانکار (مقاطعه کار) معین واگذار می‌کند؛ موضوع قرارداد پیمانکاری ممکن است ایجاد ساختمان، حمل و نقل و یا تهیه و تدارک کالا باشد. در پیمانکاری طرفین قرارداد باید به طور مشخص در قرارداد ذکر گردند. اقدام بعدی در قرارداد، مشخص نمودن موضوع قرارداد است. یعنی باید دقیقا و به ریز موارد تبیین گردد که کارفرما از کارگر چه میخواهد.
طبق ماده ۲۱۹ قانون مدنی: عقودی که برطبق قانون واقع شده باشد بین متعاملین و قائم مقام آنها لازم‌الاتباع است. قرارداد پیمان لازم است و از لحاظ ساده یا تشریفاتی بودن نیزتحقق آنها متوقف بر رعایت تشریفات معینی متناسب با موضوع پیمانکاری می‌باشد. در هر قراردادی مرجع حل اختلاف، طریقه حل اختلاف، تفسیرها و اختلافات ناشی از قرارداد (از طریق اقاله، فسخ، انحلال، انفساخ و…) و موارد فورس ماژور و تأثیر آن بر قرارداد مشخص گردد.

ماده۱: طرفین قرارداد

کارفرما: …… فرزند ……  به شماره شناسنامه …… به آدرس ……

پیمانکار آقایان: …… فرزند …… به شماره شناسنامه …… و …… فرزند …… به شماره شناسنامه …… به نشانی: ……

تلفن ثابت:………….. همراه : ……………  که ازاین‌پس در این قرارداد پیمانکار نامیده می­شوند.

ماده۲: مدت قرارداد

مدت این قرارداد از تاریخ …… به مدت …… روز می‌باشد و این مدت به‌هیچ‌عنوان قابل تمدید نخواهد بود.

ماده۳ موضوع قرارداد

دیوارکشی

  1. دیوارچینی بیش از هفتاد متر با دیوار ساندویچ پنل (دیوار عایق گچی یا سفال) در محل­های توافق شده و نصب پنج عدد چهارچوب و درب اتاق‌ها و سرویس؛
  2. دیوارکشی جلوی پنجره‌ای که به روشنایی باز می­شود با خروجی دود بخاری.

لوله‌کشی

  1. لوله‌کشی آب آشپزخانه و دستشویی و توالت (از ورودی مجدداً آب سرد و گرم کشیده شود)؛
  2. عوض کردن جای کاسه توالت؛
  3. درست کردن شیرهای دستشویی در قسمت جلو و مرتب کردن دوش؛
  4. درست کردن آب آشپزخانه اعم از فاضلاب و آب سرد و گرم؛
  5. قیرگونی و عایق‌کاری دستشویی و آشپزخانه؛
  6. نصب تمام شیرآلات لازم در حمام، دستشویی و آشپزخانه؛
  7. لوله‌کشی گاز به آشپزخانه حال و اتاق­ها.

سیم‌کشی

  1. سیم­کشی توکار کامل ساختمان با جعبه مینیاتوری در پشت ورودی هال و سه اتاق آشپزخانه و توالت با کلید و پریز دلند و سیم مارک افشان حتماً باید با سیم دو نیم کار شود؛
  2. سیم‌کشی تلفن تمام اتاق‌ها و نصب کلید پریز(فقط خرید کلیدها و پریزها به عهده کارفرماست)؛
  3. تعبیه داکت اسپیلیت دیوارها برای هرکدام از اتاق‌ها.

گچ کاری

گچ کاری کامل تمام دیوارها و سقف  به‌طور کامل.

کف سازی و کاشی‌کاری

  1. کل کف در کل متراژ بایستی صاف و سرامیک شود. (سرامیک سفید از جنس خوب)؛
  2. دیوار آشپزخانه و دستشویی کامل سرامیک و عایق‌کاری شود.

کانال کولر

برای هر سه اتاق و حال کانال کولر کشیده و تنظیم شود.

تهیه کلیه مصالح و وسایلی که برای کار لازم است کلاً از جنس خوب بر عهده پیمانکار می­باشد.

ماده ۴- نرخ قرارداد

کل حق‌الزحمه قرارداد جمعاً  مبلغ ………….. معادل …………. میلیون ریال می­باشد.

ماده ۵- وظایف و تعهدات پیمانکار

  1. پیمانکار مکلف است پرسنل موردنیاز خود را متناسب با ظرفیت کاری کارگاه در طول مدت اجرای قرارداد در کارگاه حاضر داشته باشد به‌نحوی‌که هیچ‌یک از عملیات موضوع قرارداد به دلیل عدم حضور فرد یا افرادی مناسب دچار وقفه یا نقص و عیب در کیفیت گردد.
  2. پیمانکار مسئول تهیه وسایل ایاب و ذهاب و غذا و جا برای پرسنل خود بوده و کارفرما در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت
  3. پیمانکار مسئول حمل لوازم و ابزار کار خود و پرسنل در کارگاه بوده و کارفرما هیچ‌گونه مسئولیتی نداشته و نخواهد داشت.
  4. کلیه وسایل و ابزار اجرایی شامل ابزار، یراق، تخته، الوار و کلیه لوازم و مصالح اعم از شن، ماسه، سیمان، بلوک، سفال، شیرآلات، لوله گاز و آب، کانال کولر و به‌طورکلی هرچه که برای انجام کار موضوع قرارداد لازم باشد به عهده پیمانکار می‌باشد و کارفرما هیچ‌گونه تعهدی در قبال تهیه وسایل فوق ندارد.
  5. پیمانکار ضمن تعهد به بیمه مسئولیت کلیه کارگران کارگاه مسئول حفظ جان پرسنل خود در کارگاه بوده و موظف است کلیه لوازم ایمنی و حفاظت لازم را در اختیار پرسنل خود قرار داده و آموزش لازم جهت استفاده از وسایل ایمنی خود داده و مراقبت‌های لازم را در طول مدت اجرای قرارداد یا تعلیق به نحو احسن به عمل آورد.
  6. پیمانکار در صورت تأخیر در تحویل روزانه ……………… تومان و عدم انجام هرکدام از تعهدات قرارداد ضمن انجام تعهد مبلغ ………….. تومان تا ……………. تومان پرداخت خواهد کرد.
  7. مسئولیت حفظ مصالح و لوازم ابزارآلات موجود در کارگاه و همچنین عملیات اجراشده کار به عهده پیمانکار بوده و مکلف است تدابیر لازم جهت حفاظت کامل از کارگاه را در طول مدت اجرای قرارداد انجام دهد.
  8. پیمانکار موظف است از کارگران ماهر و استادکاران حرفه‌ای استفاده نماید و مسئولیت کم و کیف اجرایی به عهده پیمانکار می­باشد.
  9. مسئولیت جبران خسارات ناشی از عدم توجه و سهل‌انگاری پیمانکار اعم از خسارت مالی و جانی که به کارفرما یا پرسنل پیمانکار وارد گردد به عهده پیمانکار بوده و ملاک تعیین خسارات تشخیص کارفرما خواهد بود و پیمانکار ملزم به جبران به تشخیص کارفرما می­باشد.
  10. پرداخت ۵ % مالیات کل قرارداد به عهده پیمانکار می‌باشد.
  11. پیمانکار مسئول رعایت کلیه اصول و ضوابط فنی کار بوده و در صورت خلاف این ضوابط به‌نحوی‌که به کیفیت فنی یا ظاهری کار لطمه وارد شود مسئولیت تخریب و بازسازی آن به عهده پیمانکار خواهد بود.
  12. پیمانکار مکلف است نسبت به اجرای کلیه دستورات و راهنمایی‌های کارفرما در طول مدت اجرای عملیات مسئول بوده و حق تغییر مشخصات برای کارفرما محفوظ خواهد بود و هزینه این طبق نرخ توافقی به پیمانکار پرداخت می­شود.
  13. در صورت بروز هر نوع تغییر در اندازه‌ها و مشخصات ابلاغی پیمانکار مکلف است مراتب را بلافاصله به اطلاع کارفرما رسانده و پس از کسب تکلیف از کارفرما نسبت به رفع آن اقدام نماید.

ماده ۶ : اختیارات و مسئولیت‌های کارفرما

  1. کارفرما کلیه مشخصات و دستورات لازم جهت اجرای عملیات این قرارداد را به‌موقع در اختیار پیمانکار قرار دهد.
  2. در صورت متوقف نمودن تمام و یا قسمتی از کار توسط پیمانکار کارفرما حق دارد باقی‌مانده عملیات را به هر طریقی که صلاح بداند توسط افراد دیگر اجرا نموده و هزینه آن را به حساب پیمانکار منظور نماید.
  3. درصورتی‌که در هر زمان کارفرما تشخیص دهد پیمانکار توانایی اجرای تمام یا قسمتی از عملیات موردقرارداد را دارا نمی‌باشد آن قسمت از عملیات را خود رأساً به عهده گرفته و کلیه هزینه‌های مربوطه را به حساب پیمانکار منظور نماید.
  4. در صورت بروز هر نوع عیب و نقص در هر زمان از طول اجرای قرارداد کلیه هزینه‌های رفع نقص اعم از مصالح و دستمزد به عهده پیمانکار بوده و در صورت پرداخت از طرف کارفرما از صورت‌حساب پیمانکار کسر خواهد شد.
  5. کارفرما مجاز است از ادامه فعالیت فرد یا افرادی از پرسنل پیمانکار که اخلاق و رفتار و یا کار آن‌ها مورد تأیید کارفرما نباشد جلوگیری به عمل آورد. ملاک تشخیص به عهده کار فرما خواهد بود.

ماده ۷ – شرایط پرداخت‌ها

کل مبلغ قرارداد همزمان با پایان تمام‌کمال کار و حمل نخاله‌های باقی‌مانده و تحویل کل پروژه به‌صورت یکجا نقداً در حق پیمانکار پرداخت خواهد شد.

تبصره: کارفرما می­تواند درصورت رضایت از کار پیمانکار تا مبلغ دو میلیون تومان از حق‌الزحمه را با پایان پنجاه‌درصد کار در حق پیمانکاران پرداخت نماید.

ماده ۸ – فسخ قرارداد

  1. چنانچه به هر عللی پیمانکار در حین اجرای عملیات موردقرارداد اعلام فسخ و یا بدون اعلام کار را رها نماید قرارداد فسخ و کارفرما باقی‌مانده عملیات را به هر طریقی که صلاح بداند اجرا نموده و کلیه هزینه‌های اجرا به حساب پیمانکار منظور و در پایان در صورتحساب نهایی برای پیمانکار تنظیم و هزینه‌ها را در آن منظور می­نماید. درصورتی‌که حساب پیمانکار کفاف هزینه‌های انجام‌شده را نداشته باشد باقی‌مانده از طریق مراجع قانونی به‌موجب همین قرارداد از پیمانکار مطالبه و دریافت می­گردد.
  2. در صورت تخلف پیمانکار از موارد قرارداد کارفرما حق دارد یک طرف این قرارداد را فسخ نماید و در مورد ادامه عملیات و هزینه‌های آن عیناً مشابه ردیف فوق عمل نماید.

ماده ۹- حکمیت

هر نوع اختلاف ناشی از این قرارداد در مرحله اول با گفتگو و حسن نیت بین طرفین حل‌وفصل و در صورت عدم حصول نتیجه به داوری مرضی‌الطرفین ارجاع و حکم داوری برای طرفین لازم‌الاجرا خواهد بود.

 

ماده ۱۰- نسخ قرارداد

این قرارداد در دو نسخه که هرکدام حکم واحد را دارا می‌باشد تنظیم و پس از امضاء طرفین لازم­الاجراء خواهد بود.

نام و نام خانوادگی               نام و نام خانوادگی

امضاء پیمانکار                           امضاء کارفرما