اقاله یکی از اسباب سقوط تعهد است که موجب انحلال عقد می گردد. زمانی که طرفین قرارداد با تراضی و توافق یکدیگر اقدام به انحلال قرارداد می نمایند، اقاله صورت می گیرد. برخی معتقدند که از آن جهت که اقاله نیاز به توافق طرفین دارد، شبیه عقد است. به دلیل شباهت اقاله به عقد، رعایت قواعد عمومی قراردادها در آن ضروری است. اقاله علاوه بر اینکه رابطه حقوقی سابق طرفین را ازبین می برد، موجب زوال آثار ناشی از عقد در آینده نیز می شود. برخی با توجه به اینکه اقاله، نوعی قرارداد است این مبحث را مطرح نموده اند که آیا اقاله قابل اقاله است؟ در اینجا برخی معتقدند که اقاله همچون فسخ است و دیگر نمی توان اقاله را اقاله نمود. اما طبق نظر طرفداران عقد بودن اقاله، می توان پذیرفته که اقاله را اقاله نمود. اما این مساله ضعف نظریه دوم را می رساند. در نظام حقوقی ایران نظر غالب آن است که اقاله نوعی فسخ است و قابل اقاله نیست.

قرارداد اقاله

مقایل: خانم/ آقای…. فرزند آقای….دارای شناسنامه شماره…. صادره از…. متولد….  ساکن….

متقایل: خانم/ آقای…فرزند آقای …. دارای شناسنامه شماره….  صادره از…. متولد…. ساکن….
موضوع قراداد (مورد اقاله): تمامت مورد معامله بیع نامه قطعی شماره….مورخ   /    /  ۱۳ تنظیمی دفترخانه شماره …. تهران واقعه بین طرفین که عبارت از شش دانگ یک باب خانه مسکونی احداثی در ششدانگ یک قطعه زمین به مساحت …. متر مربع دارای پلاک ….  فرعی از  ….  اصلی واقع در بخش ثبتی ….  تهران محدوده و مورد ثبت سند مالکیت شماره …..مورخ …..صفحه …. جلد….  به شماره چاپی  می‌‌باشد، با جمع توابع شرعیه و لواحق عرفیه آن بدون استثناء اعم از عرصه و اعیان و با برق شماره پرونده ….و آب اشتراک….  و گاز شهری شماره شناسایی …..  منصوبه‌های در آن.

عوض اقاله:

مبلغ  …..ریال رایج (معادل ثمن معامله سند بیع نامه شماره مذکور) که نقداً و تماماً تسلیم گردید باقراره.

کافه خیارات خصوصاً خیار غبن هرچند فاحش احتیاطاً اسقاط گردیده است.

منافع مورد اقاله قبلاً به کسی واگذار نشده و بر حسب اظهار متقایل با رؤیت و قبول اقرار به تصرف و قبض مورد اقاله نمود.

توضیحات:

  1. به اقرار هیچگونه نماآت و منافع منفصله از زمان عقد تا زمان اقاله در ملک مرقوم حادث نشده و در صورت وجود احتمالی آن متعلق به مقایل است که مقایل اقرار به عدم احداث آن نمود و نماآت متصله به متقایل است
    ۲. متقایل اقرار نمود که پس از عقد در مورد معامله تصرفاتی ننموده که موجب ازدیاد قیمت آن شود بنابراین هیچگونه استحقاقی در این مورد ندارد.

محل امضاء طرف اول قرارداد….

محل امضاء طرف دوم قرارداد….