کت زدن یا پی زدن: کندن حلقه ای از پوست درخت با تبر  برای خشکانیدن درخت چوپانان فقط از علف جنگل استفاده می کنند و علاقه مند هستند که بر پوشش زنده ٔ خاک جنگل افزوده شود. برای این کار تا می توانند درختان جنگل را می خشکانند تا آفتاب به سطح خاک بتابد و برای خشکانیدن درخت یک حلقه از پوست با تبر می کنند.

جریمه نقدی کت­ زدن یا پی­ زدن یا روشن کردن آتش در تنه درخت جنگلی، از سی میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰) ریال تا هفتاد و پنج میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۷۵) ریال به شرح زیر می‌باشد:

 

 

  1. درختان موضوع ماده (۱) قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور ـ مصوب۱۳۷۱ـ و گونه‌­های کهور، آکاسیا و کنار، هفتاد و پنج میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۷۵) ریال.
  2. درختان دسته دوم موضوع بند (۱۷) ماده (۱) قانون حفاظت و بهره­برداری از جنگل­ها و مراتع، پنجاه و دو میلیون و پانصد هزار (۰۰۰ر۵۰۰ر۵۲) ریال.
  3. درختان سایر گونه‌ها، سی میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰) ریال.

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …

با سلام

 احتراماً به استحضار عالی می‌رساند؛ مشتکی‌عنه بدون توجه به قوانین و مقررات خاص سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، در منطقه … روستای … به جهت افزایش عرصه زراعی خویش که در مرز منطقه جنگلی قرار دارد، اقدام به کت زدن ۲۵ اصله درخت بلوط و ممرز به قطرهای مختلف نموده است به نحوی که همه درختان کت زده شده خشک گردیده و غیر قابل احیاء می‌باشند. مأمورین حفاظتی این اداره در محل حاضر و اقدام به تهیه عکس از صحنه جرم نموده و بلافاصله اقدام به تنظیم صورت‌مجلس مشاهدات نموده‌اند که مشاهدات آنان در مقام ضابط محمول صحت و قرین واقعیت می‌باشد؛ لذا عمل ارتکابی مشارالیه طبق مواد ۴۲ و ۴۶ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) خلاف و جرم محسوب می‌گردد. علی‌هذا با عنایت به مطالب معنونه تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی مستدعی می‌باشد.

با تجدید احترام

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان …