معاملات کد به کد - سهامداران حقوقی دارای کد حقیقی هم برای خود هستند و جا به جایی سهام بین یک حقوقی و کد حقیقی او کد به کد نام دارد به عبارتی یک کد در یک قیمتی هم سفارش خرید بگذارد و هم سفارش فروش.
معاملات کد به کد در قسمت‌ ریز معاملات تابلوی سهم قابل مشاهده می باشد. در این نوع معاملات معمولا خریدار و فروشنده یک نفر بوده و با یک کد حقوقی مثلا فروشنده و با کد حقیقی خود خریدار بوده است. در واقع به طور کلی این فرد یا شرکت سهمی را فروش یا خرید نکرده است بلکه یک جابه جایی سهم اتفاق افتاده است. مواقعی که حجم‌های یکسان در زمان یکسان اتفاق می‌افتد، کد به کد تأیید می‌شود.
اما دلیل اینکار: از آنجایی که این نوع معامله، هزینه ای معادل ۱.۵ درصد ارزش معاملات را برای فرد یا شرکت خواهد داشت لذا با توجه به موقعیت های مختلف سهم هدف خاصی را دنبال خواهد کرد. مثلا در نقطه حمایتی سهم می تواند با هدف بالا رفتن حجم معاملات سهم و افزایش قدرت خریدار حقیقی جهت جلب توجه سهام داران خرد و افزایش تقاضا در سهم باشد.

معاملات بلوکی -  معامله با حجم بالا در یک زمان را بلوکی گویند و تفاوت آن با کد به کد در آن است که در کد به کد بیش از یک معامله در حجم و زمان یکسان وارد می شود ولی در معامله بلوکی کل حجم در یک معامله و در یک زمان مشخص انجام می شود. همچنین معاملات بلوکی کارمزد ندارند همچنین این نوع معامله معمولا به صورت واقعی و بین دو شرکت حقوقی انجام می شود و نمادهایی که معاملات بلوکی داشته اند تابلوی جدید با نام سهم اصلی با پسوند ۲ در تابلو قابل نمایش هستند.

نماد: نمایانگر مخفف نام و صنعت یک موسسه مالی است که سهام آن در بورس اوراق بهادار و یا فرابورس ایران منتشر شده است. علت این کار سهولت در بیان نام این موسسات می باشد. این مخفف در بین همه ی فعالان یکسان بوده و یک استاندارد واحد برای آن نظر گرفته می شود که عموما حرف اول نماد معرف صنعت و حروف بعدی مخففی از نام شرکت است؛ مثلا بجای شرکت خودروسازی سایپا، خساپا و به جای شرکت خودروسازی ایران خودرو دیزل، خاور می گویند.

دامنه نوسان: به مقدار مجازی که هر سهم می تواند طی یک روز در آن بازه تغییر قیمت دهد، دامنه نوسان گویند که در حال حاضر این مقدار برای سهام معمولی ۵% و برای شرکت هایی که در بازار پایه فعال هستند ۱۰% است. در بازه­های زمانی و پس از رویدادهای خاص که بازارگردان و یا ناظر بازار صلاح بداند، این دامنه نوسان را از نمادها حذف می کنند تا بنا به مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت واقعی سهم مشخص گردد.