دارنده‌ی چک در صورت وصول نشدن آن می‌تواند از سه راه برای فشار آوردن به صادرکننده و گرفتن مبلغ مورد نظر از سه راه اقدام کند؛ یکی از این راه‌ها روش کیفری است که شروط انجام آن در بخش قبل بیان شد، امّا اگر این شروط وجود نداشت یا اقدام آن بیش از شش ماه به تعویق افتاد می‌توان ان را از روش حقوقی پیگیری کرد.

در این روش پس از دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک و ضمیمه کردن آن به کپی چک و دادخواست حقوقی، می‌توان در هر زمانی به دادگاه مراجعه کرده و وصول وجه را تقاضا کرد؛ علاوه بر این می‌شود اموال غیرضروری (غیر از مستثنیات دین) صادرکننده را برای توقیف به دادگاه معرفی کرد که البته این روش کمی زمان‌بر خواهد بود.

یک روش دیگر هم برای شکایت وجود دارد و آن اقدام از طریق اداره‌ی ثبت است که به آن شیوه‌ی ثبتی می‌گویند؛ در این شیوه هم مانند قبلی گواهی عدم پرداخت را ضمیمه‌ی کپی چک کرده و برای گرفتن حکم اجراییه به اداره‌ی ثبت مراجعه می‌کنید.

در این شیوه هم می‌شود اموال غیرضروری صادرکننده را برای توقیف معرفی کرد، یعنی این اموال نباید از قبیل منزل محل سکونت، خودروی شخصی و اسباب ضروری زندگی باشد؛ روش ثبتی زودتر از حقوقی نتیجه می‌دهد امّا نسبت به آن هزینه‌ی بالاتری دارد، یعنی شاکی باید پنج درصد از مبلغ چک را به اداره ثبت برای صدور اجراییه بپردازد.