اولین موجبی که خانم می تواند بدون رضایت همسر خود، درخواست طلاق داده و درصورت اثبات دادگاه، حکم به طلاق صادر نماید؛ بحث شروط ضمن عقد نکاح می باشد.

 

 

طلاقلازم به ذکر است که در هنگام انعقاد عقد نکاح، مرد یک سری مندرجات و شروطی را امضا می نماید و برای خانم این حق به وجود می آید که اگر تخلفی از شروط توسط مرد به وجود آید، بتواند بدون رضایت مرد، اقدام به طلاق نماید.

مواردی از جمله ازدواج مجدد مرد، غیبت طولانی مدت مرد و… از جمله موارد شروط ضمن عقد می باشد.

مساله ی دیگری که خانم می تواند به موجب آن اقدام به طلاق نماید، بحث عدم پرداخت نفقه از سوی مرد می باشد. به موجب قانون مدنی، پس از انعقاد عقد نکاح، در صورتی که خانم به وظایف خود در برابر مرد عمل نموده باشد (برای مثال خوش اخلاقی و خوش رویی) مستحق دریافت نفقه می باشد.

حال اگر مرد با الزام دادگاه از پرداخت نفقه خود داری نماید، دادگاه بدون توجه به رضایت مرد، حکم طلاق خانم را صادر می نماید.

مساله ی دیگری که خانم ها به جهت طلاق بسیار به آن استناد نموده و از این طریق خواستار طلاق می شوند، بحث عسر و حرج می باشد.

منظور از عسر و حرج شرایطی است که تحمل آن برای خانم سخت و ادامه زندگی مشترک را با رنج و سختی فراوان رو به رو می کند و درصورت اثبات آن در دادگاه حکم به طلاق داد خواهد شد.

 

در خصوص عسر و حرج مصادیق زیادی وجود دارد.

 

مواردی از جمله؛ اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است، محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر، ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.

 

 و موارد بسیار دیگر …