– اگر سند کمپانی و برگ سبز خودرو را گم کرده‌اید، باید به پلیس آگاهی این موضوع را اطلاع بدهید و به‌دنبال ابطال مدارک مفقودشده باشید.

 

– اگر سند قطعی را گم کرده‌اید باید بدانید که سابقه سند قطعی در دفتر اسناد رسمی تنظیم‌کننده سند موجود است و اگر به آن دفترخانه مراجعه کنید، امکان دریافت رونوشت وجود دارد. اما برای تعویض نیاز به اصل مدارک دارید.

 

۱. دریافت المثنی سند کمپانی

برای پیش‌برد تعویض پلاک نیاز به دریافت مدارک المثنی دارید. برای دریافت المثنی سند کمپانی باید به نمایندگی شرکت خودروسازی مراجعه کنید.

 

۲. دریافت المثنی کارت خودرو

برای دریافت کارت خودروی المثنی باید مالک خودرو به همراه مدارک لازم اقدام به پیگیری صدور سند المثنی کند. نماینده قانونی مالک هم می‌تواند پیگیری امور را عهده‌دار شود. مدارکی که برای صدور المثنی کارت خودرو نیاز است: کارت ملی، شناسنامه یا وکالت‌نامه برای نماینده قانونی مالک به همراه مدارک شناسایی اوست. اصل سند فروش کارخانه، اصل سند مالکیت خودرو که از سوی پلیس راهور ناجا صادر شده و ارائه گواهی مفاصا حساب اجراییات در صورت عدم پرداخت وجوه جرائم معوقه هم برای دریافت المثنی لازم است. از مالک یا نماینده قانونی او هم تعهد کتبی گرفته می‌شود.

۳. دریافت المثنی سند مالکیت خودرو

برای دریافت سند المثنی هم مالک خودرو یا نماینده قانونی او باید مدارک شناسایی معتبر یعنی کارت ملی و شناسنامه به همراه داشته باشند و اصل سند فروش کارخانه سازنده، اصل کارت مشخصات خودرو هم همراه‌شان باشد. ارائه گواهی مفاصا حساب اجرائیات در صورت عدم پرداخت وجوه جرائم معوقه و درج یک نوبت آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار هم لازم است. در این نشریات فقدان شناسنامه مالکیت خودرو اعلام می‌شود و باید ۱۰ روز از انتشار آن بگذرد. ضمن اینکه قبول هر گونه مسئولیتی درباره کشف فساد احتمالی لازم است.

 

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک را به همراه داشته باشید و سپس به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید.