به‌ همراه داشتن مدارک تعویض پلاک که پیش‌تر آنها را برشمردیم، پیش‌نیازی برای طی‌شدن این مسیر است. حال اگر مدارک ناقص یا مفقود شده باشند، چه باید کرد؟ تکلیف چیست؟ اجازه بدهید که حالات مختلف را در ادامه با هم بررسی کنیم:

 

۱. تعویض پلاک بدون سند، سند کمپانی و برگ سبز

– تعویض پلاک بدون سند، سند کمپانی و برگ سبز و فقط با در اختیارداشتن کارت ماشین، امکان‌پذیر نیست. یکی از مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودرو، همراه‌داشتن فاکتور فروش یا سند کمپانی یا همان برگه کمپانی است. در این برگه مشخصات شرکت سازنده، مشخصات خودرو (شماره شاسی، موتور و نظایر آنها)، مشخصات خریدار و قیمت فروش خودرو درج شده است. بدون داشتن این برگه امکان تعویض پلاک وجود ندارد. زیرا احتمال دارد خودرو به‌صورت لیزینگ خریداری شده و هنوز تسویه نشده باشد و فرد حق فروش خودرو را به غیر نداشته باشد. اگر برگه کمپانی گم شده است ابتدا نسبت به تهیه المثنی آن اقدام کنید تا بتوانید تعویض پلاک را انجام دهید. اگر خریدار هستید و فروشنده ادعا می‌کند که برگه کمپانی را گم کرده است، تا زمانی که برای برگه المثنی اقدام نکرده و تکلیف مشخص نشده است، ماشین را نخرید. چون نمی‌توانید تعویض پلاک را انجام دهید.

 

– یادتان باشد که با کپی مدارک لازم برای تعویض پلاک، امکان تعویض وجود نخواهد داشت و حتما باید اصل مدارک در دسترس باشند.

۲. تعویض پلاک بدون کارت ماشین

برای تعویض پلاک نیازی به کارت ماشین نیست و هرکس با ارائه برگ سبز، سند رسمی خودرو و ارائه بیمه‌نامه می‌تواند این کار را انجام بدهد.