چنانچه سانحه ایجاد شده خسارت جزئی به خودرو وارد کند فرد با صرف هزینه کم می تواند خودرو خود را به حالت اول برگرداند و در قیمت تاثیری نخواهد داشت اما اگر اتومبیل صفر کیلومتر یا گران قیمت باشد و خسارت جزئی نباشد، به طوریکه نیاز به تعمیر و بازسازی گسترده ای داشته باشد، متاسفانه به طور چشمگیری از قیمت خودرو کاسته خواهد شد یعنی مالک در هنگام فروش مجبور به فروش خودرو خود به قیمت بسیار پایین تر از قیمت خرید میشود.

خسارت های وارد شده شامل دو بخش خسارت مستقیم و غیر مستقیم است.آن دسته از زیان های وارد شده به بدنه و داخل اتومبیل شامل خسارت های مستقیم است و افت قیمت شدید خودرو به هنگام فروش پس از سانحه، خسارت غیر مستقیم محسوب می شود چرا که فرد بدون آن که مقصر باشد دچار زیان شده است.

مالک خودرو آسیب دیده بابت دریافت هزینه های تعمیر مشکلی نخواهد داشت چرا که با توجه به اجباری شدن بیمه شخص ثالث در سال 1395 ،بیمه خسارت وارد شده را پرداخت میکند اما مشکل اینجا است که بیمه، از پرداخت خسارت دوم که ناشی از کاهش قیمت خودرو میباشد شانه خالی میکند پس مالک متضرر با طرح لایحه دفاعیه افت قیمت خودرو سعی در دریافت خسارت وارد شده می نماید.

همانطور که گفته شد از آنجائیکه شرکت بیمه افت قیمت اتومبیل به علت تصادف را در حیطه بیمه نامه بین خود و بیمه گذار نمی داند بدین دلیل فرد متضرر مجبور است این خسارت را از شخص مقصر دریافت کند،در چنین حالتی پیشنهاد میشود برای طرح لایحه دفاعیه افت قیمت خودرو از افرادی که در این زمینه تخصص دارند مشاوره و کمک  بگیرید، چرا که در صورت عدم تخصص در زمینه طرح این لایحه ممکن است شما با شکست مواجه شوید و آنچه حق مسلم شما است را دریافت نکنید.