بهتر است قبل  از پرداختن به موضوع رفع توقیف خودرو، دلایل توقیف خودرو توسط قانون و اینکه توقیف خودرو در قانون به چه صورتی انجام می گیرد بپردازیم.

قانون در مصوبات خود لایحه ای برای مهلت دادن به فرد در نظر گرفته که همان، لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو است. در قانون به طور کلی توقیف خودرو به دو شکل متفاوت انجام می گیرد:

توقیف قانونی خودرو

 در این نوع توقیف، قانون اقدام به فشار و توقیف اموال جهت وصول دینی که بر گرد مدیون  است انجام می دهد. اگر بر اساس مستندات قانونی خودرویی توقیف شود مالک خودرو نمی تواند خودرو را فروخته و یا اسناد آن را به فرد دیگری انتقال دهد. آنچه واضح است توقیف خودرو در صورتی امکان پذیر است که شخصی به دیگری بدهکار  بوده که این بدهی شامل  شرایطی مانند صدور چک بلا محل و یا اجرای مهریه بوده و این امر از سوی وی انجام شده باشد. در قانون جدید در توقیف خودرو برای اجرای مهریه، اگر مرد بتواند در دادگاه اثبات کند که خودروی توقیف شده وسیله ای برای گذران زندگی و تامین نیاز های عادی روزانه اوست، می تواند تقاضای رفع توقف را از دادگاه داشته و در صورت درست بودن موضوع،  دادگاه دستور رفع توقیف خودروی مذکور را صادر می کند.

توقیف فیزیکی خودرو

در این نوع توقیف شخص امکان استفاده و کاربری از خودرو و وسایل مربوط به آن را نداشته و  با توجه به نوع توقیف خودرو، دادگاه حکم توقیف خودرو را صادر نموده و کارشناس نسبت به ارزش گذاری قیمت و ضبط خودرو اقدام می کند.

اگر فرد بدهکار مطابق دستور صریح دادگاه از پر داخت دین خود در مدت زمان مقرر خوداری کند، خودرو توسط واحد اجرای احکام دادگستری به مزایده گذاشته شده و پس از کسر هزینه های دادرسی و آنچه در قانون ذکر شده باقی مانده مبلغ مزایده را در اختیار طلبکار قرار خواهد داد..