مشخصات فروشنده: شامل مشخصات هویتی، آدرس(با ذکر کدپستی)، شماره تلفن
مشخصات خریدار: شامل مشخصات هویتی، آدرس(با کدپستی)، شماره تلفن
مشخصات موضوع مورد معامله: شامل مشخصات کامل ثبتی، جغرافیایی و هندسی
مبلغ مورد معامله: طبق وجه رایج کشوری، یعنی به ریال یا معادل تومان
زمان معامله: نحوه پرداخت (شامل مبلغ، زمان و شرایط پرداخت)، زمان حضور در دفترخانه و تنظیم سند.
بعد از ذکر این موارد، برای شفاف سازی بیشتر، می توانند موارد دیگری هم به مبایعه نامه اضافه کنند. مثلا ذکر شرایط و زمان پشیمانی و تعیین خسارت در این مورد، ذکر جزئیات مربوط به منصوبات و ملزومات ملک و … در مبایعهنامه باید نحوه پرداخت هزینه های انتقال سند نیز نوشته شود و در نهایت توسط دو شاهد امضاء شود.
مرحله بعدی سند زدن ملک، مرحله دریافت کد رهگیری است. برای اینکه مبایعه نامه تبدیل به یک مبایعه نامه منحصربه فرد شود و فروشنده نتواند خانه را به چند نفر دیگر نیز بفروشد، طرفین باید با مراجعه به بنگاه های معامله املاک رسمی و معتبر، مبایعه نامه خود را در سیستم جامع سازمان ثبت املاک، ثبت کنند و کد رهگیری دریافت کنند.
اخذ کد رهگیری تضمین کننده سلامت معامله است و این کار، برای سند زدن خانه به نام دیگری ضروری است. مرحله بعدی مراجعه فروشنده به دفتر اسناد رسمی است. فروشنده با مدارک لازم، به دفتر اسناد مراجعه می کند و لیست مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده را دریافت می کند تا آن ها را آماده کند.