یکی از مواردی که در اجاره‌نامه ذکر می‌شود، مدت زمان اجاره است. بعد از اتمام مدت اجاره، مستأجر موظف است ملک را تخلیه کند. علاوه بر این، موجر نمی‌تواند قبل از این زمان، مستأجر را مجبور به تخلیه ملک کند. متأسفانه بسیاری از مشکلات بین موجر و مستأجر از همین مورد نشات می‌گیرد. به همین دلیل، هر گونه نکته‌ای در این زمینه به فکرتان می‌رسد با یکدیگر مطرح کنید و در قرارداد اجاره به ثبت برسانید.

 

اصولا مستأجر تا یک هفته بعد از مدت زمان تعیین شده در اجاره‌نامه، زمان دارد تا ملک را تخلیه کند. در صورتی که این مدت زمان طولانی‌تر شود، موجر می‌تواند مورد را به صورت قانونی پیگیری کند و مستأجر را با قانون رو به رو کند. به همین علت، با نزدیک شدن به پایان زمان اجاره، بهتر است برای پیدا کردن ملک جدیدیاخانه ای جدید اقدام کنید تا با فرارسیدن این زمان، بدون دغدغه وارد ملک یا خانه جدید شوید.

نکته‌ای که در این مورد وجود دارد این است که در قانون این حق به مستأجر داده شده است که در صورت تمایل به تخلیه ملک یا خانه، می‌تواند اجاره‌بهای یک ماه دیگر را به موجر پرداخت کند و ملک را تخلیه کند. متأسفانه در این زمینه برابری بین دو طرف وجود ندارد.

گاهی ممکن است موجر نخواهد ملکش زودتر از مدت زمان تعیین شده تخلیه شود؛ زیرا همان گونه که پیدا کردن ملک یا خانه برای مستأجر کاری سخت است، پیدا کردن مستأجر هم برای موجر عملی سخت است! بنابراین، اگر نمی‌خواهید چنین موردی برای ملک شما پیش‌ بیاید، آن را در اجاره‌نامه ذکر کنید.