فرهنگ آپارتمان‌نشینی یعنی رعایت نکاتی که مخصوص خانه‌های آپارتمانی است و باعث بهتر شدن زندگی و روابط اجتماعی همسایگان می‌شود. کشور ما در حال گذار از فرهنگ سنتی به فرهنگ مدرنیته است و زندگی‌های سنتی به تدریج جای خود را به زندگی مدرن می‌دهند.

این موضوع سبک زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده و در آن تغییراتی را بوجود آورده است. برخی از ما بخش زیادی از عمر خود را در خانه‌های ویلایی با سبک زندگی سنتی گذرانده‌ایم؛ به همین خاطر ممکن است چندان با فرهنگ آپارتمان‌نشینی آشنایی نداشته باشیم.

برای مثال مواردی مانند بلند صحبت کردن، زیاد کردن صدای تلویزیون، پخش موسیقی با صدای بلند، میخ کوبیدن به دیوار در هر ساعت از شبانه روز و… از جمله مواردی هستند که در خانه‌های معمولی مشکل چندانی را به وجود نمی‌آورند؛ اما در یک واحد آپارتمانی نمی‌توان در هر ساعت از شبانه روز کارهای مشابه این موارد را انجام داد.

زیرا فاصله‌ی یک واحد با واحدهای همسایه بسیار کم است. همچنین بدلیل نوع ساخت واحدهای آپارتمانی هرگونه سر و صدا به واحدهای دیگر نیز منتقل شده و و برای آن‌ها ایجاد مزاحمت خواهد کرد؛ بنابراین آگاهی نسبت به فرهنگ آپارتمان‌نشینی و رعایت سکوت در آپارتمان امری مهم به شمار می‌رود.