سرقفلی را میتوان میزان ارزش و اعتبار مادی و معنوی محل کسب و تجارت دانست که در طول زمان بر اثر مساعی و کوشش گرداننده آن محل ، بدست آمده است .

بطور طبیعی سرقفلی یک مغازه تازه تاسیس و ناشناخته در قیاس با مغازه ای با سابقه بیشتر و اعتبار بالا و داشتن مشتریان پرشمار در همان محدوده ، تفاوت چشمگیری خواهد داشت. از اینرو سرقفلی به موازات افزایش سابقه و اعتبار محل کسب ، افزایش می یابد. بنابراین مبلغ سرقفلی قابل محاسبه نیست و رقم ثابتی ندارد و در طول زمان تغییر پیدا میکند.

سرقفلی را میتوان حق مالی ، ناشی از اعتبار یک محل کسب دانست که مستاجر آن ، در قبال فعالیت و تلاش خود برای جلب مشتری و رونق آن ، کسب می‌کند.