شیوه های اثبات یک عمل مجرمانه مانند ضرب و جرح همسر می‌تواند به شیوه های گوناگونی صورت بگیرد:

*اقرار: یعنی خود شخص در مقابل قاضی یا مامور نیروی انتظامی اعتراف می‌کند که عمل ضرب و جرح همسر را انجام داده است و بعد هم اقرار خود را با امضا یا اثر انگشت تایید می‌کند.

*علم قاضی: در این خصوص قاضی با توجه به شرایط موجود در پرونده با علم خود می‌تواند به نتیجه برسد و د نهایت حکم را صادر نماید.
*شهادت شهود: در برخی موارد همسری که بابت ضرب و جرح از وی شکایت شده است، ادعا می نماید که طرف مقابل خودزنی کرده است. در این شرایط است که شهادت شهود می‌تواند به شخص کمک کند و ادعایش را به اثبات برساند. شهادت فرزندان، همسایه ها، نگهبان و خدمتکار نیز در این موارد قابل قبول و بررسی توسط دادگاه است.

*قسم: در خصوص برخی پرونده ها که دارای شرایط خاص می باشند ممکن است قاضی جهت اثبات ارتکاب یا عدم ارتکاب جرم از شخص بخواهد که قسم یاد کند.
*اماره: صدا و فیلم ضبط شده می‌تواند به عنوان اماره توسط دادگاه مورد بررسی قرار بگیرد. اصولا دادگاه به صدا و فیلم ضبط شده به عنوان دلیل توجه نمی‌کند مگر آنکه اصالت آن ثابت شود. شاکی می‌تواند بررسی اصالت صدا و تصویر را از دادگاه تقاضا نماید.
+سایر ادله و مدارک
مرجع شکایت از ضرب و جرح همسر

*کلانتری: اصولا طرح این دعاوی در کلانتری، در خارج از ساعات اداری و به دلیل عدم دسترسی به دادسرا و از بین نرفتن دلایل و آثار جرم اتفاق می افتد. اخیرا در کلانتری دایره ای تحت عنوان مددکاری اجتماعی و مشاوره تشکیل شده است که ممکن است اشخاص را به این دایره ارجاع دهند و هدف آن حل و فصل اختلافات و پیشگیری از وقوع جرم می‌باشد.

*دادسرا: همچنین ممکن است شخص با داشتن دلائل و مدارک لازم، مستقیما به دادسرا مراجعه کند و با طرح شکایت کیفری، اقدام به تشکیل پرونده نماید. در این حالت دادسرای عمومی محل وقوع جرم، صلاحیت رسیدگی دارد. دادگاه خانواده به موضوعات کیفری خانواده، رسیدگی نمی‌کند.

+مدارک لازم جهت شکایت ضرب و جرح همسر

=مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی

=شهادت شهود
=صورت جلسه مامور انتظامی در صورت وجودسایر مستنداتی که ضرب و جرح همسر را ثابت می نماید.