پورنوگرافی

بر اساس ماده (۱۴) قانون جرایم رایانه ای، هرکس به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را تولید، ارسال، منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد ارسال یا انتشار یا تجارت تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

هرگاه محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود، مرتکب به یک تا پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

چنانچه مرتکب، اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا به طور سازمان‌ یافته مرتکب جرم شود در صورتی که مفسد فی‌الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.

 

بزه پورنوگرافی

پورنوگرافی یا هرزه نگاری، تجسمی بی پرده از مسایل جنسی با هدف تحریک یا ارضاست.

لغت پورنوگرافی ریشه یونانی دارد و از ترکیب دو واژه «پورن» به معنای «روسپی» و واژه «گرافو» به معنای نگارش به وجود آمده و به معنی روسپی نگاری است.

در این بزه، مجرم با فروش یا به تصویر کشیدن عکسهای مبتذل سعی در پیدا نمودن اشخاص از طریق چت/ گپ زدن و تحریک آن ها می نماید. البته این امر گرچه وسیله وابزاری برای رسیدن به دیگر اهداف مجرم است اما تا همین جای امر خود جرم به حساب می آید.

 

زنان: قربانیان بزه در فضای مجازی

گسترش استفاده از اینترنت و شناسایی فضای سایبر، لزوم توجه هر چه بیشتر به استفاده کنندگان و حمایت از کاربران این تکنولوژی را مورد تاکید قرار می دهد. از جمله مهم ترین ویژگی های این فضا، طبیعت فرامرزی آن است و به تبع آن جرایم اینترنتی را نمی توان در حصار مرزهای یک کشور محدود کرد.

در واقع مکان جغرافیایی یک کاربر برای مجرمی که قربانیان خود را از طریق اینترنت انتخاب می کند، اولویتی محسوب نمی شود. از این رو گستردگی فضای سایبر، نقاط مختلف دنیا را تحت پوشش قرا می دهد. لذا شناسایی جرم، مجرم و واکنش های مناسب علیه آن و شناخت قربانیان و حمایت از آنها به مراتب مشکل تر از جرایم عادی است.

بزه‌دیدگان انسانیِ جرم رایانه‌ای، در این واقعیت با هم‌نوعانِ خود در فضای مادی شباهت دارند که :
«هرچه فرد ناتوان‌تر و آسیب‌پذیر‌تر باشد، محتمل‌تر است که آماج شود».

پژوهش ها نشان می دهد کودکان و زنان، از آسیب‌پذیرترین گروه ها هستند. هم چنین از آن جایی که زنان و کودکان نسبت به سایر گروه‌ها بیش‌ترین مشارکت در فضای مجازی را دارند، بیش از دیگران در معرض بزه‌دیدگی قرار دارند.

 

بزه قاچاق زنان و دختران

در انجام این بزه، مجرم از طریق گفتگوی تایپی یا شنیداری و دادن تصویر خود، با دختران طرح دوستی ریخته و سپس با وعده ازدواج، شغل خوب، درآمد بالا و حتی با فرستادن بلیط و ویزای ورود به کشور مورد نظر، آنها را تحویل قاچاقچیان می دهد.

 

بزه آزار و اذیت اینترنتی

این بزه به شیوه های گوناگون انجام می گیرد.
به عنوان مثال مجرم با دستیابی به اکانت کاربری بزه دیده از راه های گوناگون، به اطلاعات خصوصی او دست یافته و سپس با تهدید به انتشار عکس و فیلم های خصوصی و یا حتی اطلاعات شخصی فرد او را مورد آزار و اذیت قرار می دهد و از او در جهت منافع شخصی خود سواستفاده می نماید.

متاسفانه دیده می شود قربانی/بزه دیده برای جلوگیری از انتشار اطلاعات خصوصی زندگی اش به خواسته مجرم تن در می دهد.

 

مجازات هک کردن ایمیل/تلگرام….

هرکس به طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به‌وسیله تدابیر امنیتی حفاظت‌شده‌است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک‌سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد.