مهریه عندالمطالبه یا مهریه عندالاستطاعه

زن می تواند در هر زمانی مهریه خود را مطالبه نماید. مهریه زن مطابق توافق طرفین که در سند ازدواج نوشته شده است، می تواند عندالمطالبه یا عندالاستطاعه باشد.

*عندالمطالبه به این معناست که زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند و چنانچه مرد قدرت مالی پرداخت را نداشته باشد، می بایست این عدم توانایی را که به آن اعسار می گویند اثبات نماید.

*عندالاستطاعه به این معناست که زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند اما باید ابتدائاً توانایی مالی مرد را در پرداخت که به آن ایسار می گویند اثبات نماید.

 

در مهریه عند الاستطاعه

اگر زن تقاضای مهریه نماید، این تکلیف بر عهده اوست که ثابت کند مرد از دارایی و اموال کافی جهت پرداخت مهریه برخوردار است، و بر عکس مرد در اینجا نیازی ندارد که برای دادگاه دلیل بیاورد که قادر به پرداخت مهریه نمی باشد. در این نوع مهریه این امتیاز برای مرد در نظر گرفته شده تا زن نتواند تحت هر شرایطی و هر زمانی که اراده کند با توسل به مهریه او را تحت فشار قرار دهد.

مهریه در صورت عندالمطالبه بودن برای زن حق حبس ایجاد می کند بدین معنا که زن در صورت عدم پرداخت مهریه از سوی مرد، می تواند حکم حبس برای همسرش بگیرد.

اما در صورتی که مهریه عندالاستطاعه باشد راهی برای زن به منظور گرفتن حق خود از مرد باقی نمی ماند.

وی با اشاره به دیگر اشکالات مهریه عندالاستطاعه، گفت: از اشکالات دیگر مهریه عندالاستطاعه لازم الاجرا نبودن آن است زیرا در صورت عدم پرداخت مهریه از سوی مرد، زن باید استطاعت مالی مرد را ثابت کند، در غیر این صورت نمی تواند حق مهریه خود را دریافت کند.