در رابطه با انحصار وراثت دیه می توان عنوان نمود که پس از پرداخت دیه توسط شرکت بیمه به دادگاه ، مبلغ دیه به حساب سپرده ی مخصوصی که حساب بیت المال است ، واریز می گردد تا زمانی که اولیاء دم و وراث بر اساس گواهی انحصار وراثت دیه شناسایی شوند ، مبلغ دیه در حساب باقی می ماند و با ارائه ی گواهی انحصار وراثت توسط اولیاء دم ، دیه به آنها پرداخت خواهد شد .

🔹مدارک لازم برای انحصار وراثت دیه ، شامل ؛ شناسنامه و گواهی فوت متوفی ، سند ازدواج متوفی در صورت تاهل ، کپی و اصل شناسنامه ی کلیه وراث و استشهادیه می باشد که با ارائه ی آنها به شورای حل اختلاف و تکمیل فرم مربوط به اطلاعات و مشخصات وراث ، می توان از این شورا ، درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را نمود.

🔹اولیاء دم با ارائه ی گواهی انحصار وراثت و پرداخت هزینه ای بابت وصول دیه ، بدون نیاز به پرداخت مالیات ، می توانند دیه را دریافت نمایند .

🔹دیه نیز مانند ارث ، بر اساس طبقات ارث ، میان وراث تقسیم خواهد شد ، به طوری که اگر در هر طبقه ، هیچ عضوی در قید حیات نباشد ، ارث به طبقات دیگر خواهد رسید ، همسر متوفی در کنار هر طبقه از دیه سهم خواهد برد و وجود او مانع از سهم بردن دیگری نخواهد شد .

🔹طبقات ارث

🔸طبقه اول :
۱)پدر و مادر و فرزندان شخص فوت شده
۲)نوه های شخص فوت شده

🔸طبقه دوم :
 ۱)خواهران و برادران و پدربزرگ و مادربزرگ متوفی
۲)فرزندان خواهران و برادران و جد و جده متوفی

🔸طبقه سوم :
۱)عمه ها و عموها و دایی ها و خاله های متوفی
۲)فرزندان آنها