همان‌طور که گفتیم، روند دادرسی گاهی ممکن است، طولانی شود، برای آن که در رابطه با این موضوع اطلاعات کافی و مفیدی داشته باشید، در این قسمت قصد داریم روند دادرسی و ترتیب آن را بطور کامل توضیح دهیم. در ابتدا همان طور که بر مطالب بالا هم به شما گفتیم روند دادرسی با ثبت شکایت شروع خواهد شد، یعنی شما به مراجع قضایی اعلام می‌کنید که بابت یک موضوع خاصی شکایت دارید.

در مرحله بعدی بر طبق آن چیزی که خود شما در شکایت ‌نامه تنظیم کرده اید، پرونده شما در دادسرا تعیین شعبه خواهد شد. نکته بسیار مهم این است، که پرونده در همان ابتدا به دادگاه فرستاده نخواهد شد و در دادسرا بررسی می‌شود. در دادسرا جلسه‌های متعددی برای بررسی پرونده انجام می‌شود.

اگر در این مرحله قاضی به این نتیجه برسد که حق با شما است، و شما برای اثبات حقانیت خود مدارک کافی را در اختیار دارید، پرونده را به دادگاه ارجاع می‌دهد، در غیر این صورت پرونده قرار منع تعقیب می‌خورد،یعنی دیگر به آن رسیدگی نخواهد شد و بسته می‌شود.

در دادگاه هم جلسه‌های متعددی برای بررسی پرونده موردنظر شما برگزار می‌شود

در دادگاه هم جلسه‌های متعددی برای بررسی پرونده موردنظر شما برگزار می‌شود، توجه داشته باشید، که در این جلسه‌ها شما باید مدارک کافی را برای اثبات حقانیت خود به دادگاه و شخص قاضی ارائه دهید، درصورتی که شما به‌عنوان متهم یا مجرم در دادگاه حضور پیدا می‌کنید، باید مدارکی مبنی بر بی ‌گناهی خود به دادگاه ارائه دهید، تا رد اتهام شوید.

توجه داشته باشید، که در دادگاه حکم نهایی صادر خواهد شد، در صورتی که به این حکم نهایی اعتراض داشته باشید، می ‌توانید اعتراض خود را وارد کنید، و پرونده شما در دادگاه تجدیدنظر رسیدگی می شود، در غیر این صورت پرونده بسته می‌شود و برای اجرای احکام به شعبه‌های مخصوصی فرستاده خواهد شد. توجه داشته باشید، در صورت ارجاع پرونده به دادگاه تجدید نظر، رأی صادرشده در دادگاه تجدیدنظر به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد و یک رای نهایی و قطعی به حساب می‌آید.

این موضوع هم کاملاً طبیعی و بدیعی است، زیرا در غیر این صورت روند دادرسی پرونده بسیار طولانی و زمان‌بر خواهد بود، پس دادگاه تجدیدنظر به عنوان مرحله ی نهایی در روند دادرسی و برریسک پرونده به حساب می‌آید، زیرا همانطور که گفتیم، در این مرحله دیگر اجازه اعتراض به رای صادر شده را نخواهید داشت.