در این قسمت قصد داریم مطالب مهم و کاربردی را در رابطه با رد اتهام بیان کنیم، و مفهوم رد اتهام را به طور کلی توضیح دهیم. ، اما قبل از هر مطلبی باید در رابطه با متهم و مجرم مطالبی را بیان کنیم، توجه داشته باشید، که متهم و مجرم تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، که در این قسمت این تفاوت‌ها را بیان خواهیم کرد.

به این موضوع توجه داشته باشید، زمانی که اتهامی به شخصی وارد می شود، آن شخص متهم نامیده خواهد شد، یعنی هنوز دادگاه و مراجع قانونی به این نتیجه نرسیدند که این شخص جرم مربوطه را انجام داده است، یا نداده ‌است، متهم یعنی این شخص مظنون به انجام یک جرم می‌باشد، اما هنوز این موضوع اثبات نشده است.

مجرم به شخصی گفته می‌شود که جرم او به اثبات رسیده است

این در حالی می باشد، که مجرم به شخصی گفته می‌شود که جرم او به اثبات رسیده است، یعنی در مرحله اول به شخصی یک اتهام خود را وارد می‌کنیم و او متهم نامیده می شود، اما اگر این اتهام را بتوانید ثابت کنید، شخص مجرم نامیده خواهد شد، پس یک نفر در ابتدا متهم است، و در صورتی که مدارک معتبری وجود داشته باشد، شخص مجرم نامیده می شود.

با توجه به مطالب گفته شده در بالا می‌توان به این نتیجه رسید که رفع این اتهام به این معنی است، که اتهام وارد شده به شخص متهم از وی سلب شود. یعنی رفع اتهام در مرحله انجام می‌شود که شخص هنوز متهم است، و مدرکی برای اثبات مجرم بودن آن در دست نخواهد بود، این موضوع مهمی است، که باید به آن توجه ویژه ‌ای داشته باشید.

در ادامه مطالب در رابطه با رد اتهام توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد و شما به طور کامل متوجه می‌شوید که رفع اتهام در چه مرحله ای انجام خواهند شد و چه تبعاتی برای شخص متهم و کسی که اتهام را به او وارد کرده اصل وجود خواهد داشت. نکته لازم به ذکر این است، که رفع اتهام هم می‌تواند به دلایل متفاوتی انجام شود، یکی از دلایل رفع اتهام می تواند عدم وجود مدارک کافی باشد، و دلیل دیگر می‌تواند رضایت شاکی خصوصی باشد.