تهدید:

تهدید به معنی ترساندن شخصی، به وسیله هر چیزی که برای او زیان‌بار است. یعنی اینکه شخص مقابل با ترسیدن در حالت اکراه قرار بگیرد. در اخاذی ممکن است تهدید به شکل‌های مختلفی صورت بگیرد. مانند:

 

 

الف) تهدید به قتل:

 

در این حالت فردی که اخاذی می‌کند، ممکن است به شخص مقابل بگوید در صورت فراهم نکردن پول، خودت یا خانواده‌ات را می‌کشم.

 

 

ج) تهدید نفسی:

 

منظور از تهدید نفسی صدمه زدن به اعضای بدن است یعنی هر ضرری که به بدن شخص مقابل وارد شود ولی به قتل منجر نشود. مثل بریدن اعضای بدن.

 

 

ه) تهدید به افشا کردن اسرار:

 

زمانی که شخصی اسراری دارد که تمایل ندارد فاش شود و شخص اخاذ با تهدید به فاش کردن این اسرار وی را مورد اخاذی قرار می‌دهد.

معمولا این روش در فضای مجازی صورت می‌گیرد. مانند پیج دروغینی که به عنوان لاغری عکس افراد را می‌گیرد و سپس آن‌ها را تهدید می‌کند که اگر پول را نپردازند، عکس آن‌ها را به اشتراک همگان می‌گذارد.

 

 

ب) تهدید مالی:

در این حالت فردی که اخاذی می‌کند، ممکن است شخص مقابل را تهدید به از بین بردن اموالش کند. مانند آتش زدن خانه یا انبار وی
 

د) تهدید شرفی و حیثیتی:

تهدیدی است، که باعث ریختن آبروی شخص مقابل می‌شود. مانند تهدید پخش شایعات علیه وی

تقاضای انجام کار یا عدم انجام کاری:

جرم اخاذی زمانی صورت می‌گیرد که تهدید شخص برای انجام کار و یا عدم انجام کار باشد، و این تهدید حتما با تقاضای مبلغی همراه باشد. اگر که تهدید بدون گرفتن مبلغ باشد، اخاذی محسوب نمی‌شود.

همچنین برای صورت گرفتن جرم اخاذی باید یک عنصر روانی در میان باشد و مهم نیست که این انگیزه واقعی است یا خیر. مثلا اگر فردی به قصد اخذی کسی را تهدید کند و بترساند و اگر انگیزه وی واقعی نباشد، باز هم مجرم محسوب می‌شود. زیرا قصد اخاذی داشته است.