میانگین حجم ماه - یعنی در یک ماه گذشته بصورت میانگین و متوسط حجم معاملات روزانه چقدر بوده. یعنی اگر تعداد روزهای کاری در بورس را 20 روز در نظر بگیریم و حجم این 20 روزه را با هم جمع کرده و تقسیم بر 20 کنیم متوسط حجم معاملات روزانه بدست می آید. اگر حجم روزانه معاملات یک سهام را با میانگین حجم ماه آن سهام مقایسه کنیم می توانیم نتایج خاصی را استخراج کنیم مثلا اگر حجم روزانه از حجم میانگین ماه بیشتر باشه یعنی سهم داره پر حجم و قوی معامله میشه که با بررسی سایر شواهد تکنیکالی و تابلوخوانی می توان نتایح لازم را استخراج کرد.

ارزش معاملات - از حاصل ضرب حجم معاملات در قیمت روز سهام ارزش معاملات بدست می آید.
توجه به ارزش معاملات می تواند اطلاعت مهم در خصوص نقد شوندگی سهم به ما بدهد. به عنوان مثال سهمی که روزانه ارزش معاملاتش کمتر از ۵۰ میلیون تومان است برای سرمایه های درشت مناسب نیست زیرا چنانچه شما قصد فروش سرمایه یک میلیاردی خود را داشته باشید ممکن است چندین روز طول بکشد. در صورتی که در شرکتی که ارزش معاملات روزانه آن ۱۰ میلیارد تومان است شما می توانید در روز خارج شوید.

ارزش بازاری شرکت - از حاصلضرب کل سهام شرکت در قیمت روز سهم ارزش بازاری شرکت بدست می آید. که در تحلیل های بنیادی توجه به ارزش بازاری شرکت و اینکه این ارزش از ارزش واقعی آن بالاتر یا پایین تر است بسیار مهم‌است. به عنوان نمونه ارزش بازاری شرکت فولاد اصفهان بیش از ۲۰۰۰۰۰ میلیارد تومان است و در مقابل شرکت سیمان ممتازان حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان می باشد. این ارزش، روزانه با افت و نوسان قیمت سهم تغییر می کند.

سهام شناور - آن بخش از سهام شرکت که در دست سهام داران خرد بوده و به صورت مکرر خرید و فروش می گردد را سهام شناور می نامند. سهام شناور کم باعث می شود که در صورت تقاضا در سهم به دلیل اینکه تعداد سهام کم است لذا سهم نوسان و شارپ بیشتری داشته باشد. و بالعکس در صورت نزول نیز شدت آن بیشتر خواهد بود.
بالا بودن سهام شناور نیز باعث می شود که اتحاد و همبستگی بین سهام داران سختر شود و سهم به آسانی در صفوف خرید یا فروش قفل نگردد. لذا بهترین سهام شناور برای شرکت ها بین ۲۰ تا ۳۰ درشد می باشد.