افزایش سرمایه از آورده نقدی - در این حالت شرکت جهت توسعه و یا احداث خطوط جدید از سهام داران درخواست پرداخت مبلغ جدیدی به ازای هر سهم می کند که این مبلغ به ازای هر سهم ۱۰۰ تومان می باشد. که این مبالغ جدید به سرمایه شرکت اضافه می شود و سرمایه شرکت افزایش پیدا می کند. در این حالت سهام جدیدی با همان نام سهم اصلی به همراه پسوند ح به پورتفوی شما اضافه می گردد و تا دو ماه پس از ثبت ، فرصت فروش و یا پرداخت ۱۰۰ تومان نقدی به بانک جهت تبدیل شدن به سهم اصلی را خواهید داشت.

افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی -  این حالت که بیشتر برای شرکت های زیان ده که زیان انباشته داشته مورد استفاده قرار میگیرد. دارایی های شرکت بروز می شود مثلا شرکتی در زمان تاسیس با سرمایه اولیه زمین و تجهیزاتی را خریداری نموده که اگر امروز همان زمین و تجهیزات را بخواهد خرید نماید چندین برابر سرمایه اولیه باید هزینه نماید. پس سرمایه روز شرکت نسبت به روز اول خیلی بیشتر شده است. و این خود باعث می شود که دارایی های بروز شرکت از بدهی ها بیشتر شده و در نتیجه زیان شرکت از بین رفته و حقوق صاحبان سهام افزایش می یابد و همچنین اعتبار شرکت جهت دریافت وام و اعتبار از بانک نیز مهیا خواهد شد.

حق تقدم - به سهامی که از طریق افزایش سرمایه از اورده نقدی به پورتفوی شما اضافه می شود و دارای پسوند ح می باشد حق تقدم گفته می شود. سهام داران دو ماه پس از ثبت این سهام فرصت تصمیم گیری در خصوص فروش و یا پرداخت ۱۰۰ تومان نقد به حساب بانکی ارایه شده جهت تبدیل شدن به سهم اصلی را خواهند داشت.
عرضه اولیه  به درصد سهام شرکت هایی که برای اولین بار وارد بازار سرمایه می شوند و این سهام به صورت مساوی بین شرکت کنندگان تقسیم می گردد عرضه اولیه نامیده می شود.
عرضه های اولیه با توجه به تعداد کل سهام شرکت و تعداد شرکت کنندگان، برای هر نفر تعداد محدودی خواهد بود و طبق تجربه چند سال اخیر از ریسک کمی برخوردار بوده و در مدت زمان کوتاه سودهای چند برابری را برای سهام داران به ارمغان داشته است.

سبد سهام یا پورتفوی -  به مجموع و تعداد سهام متنوعی که شما خرید کرده اید و سهام دار آن ها هستید، اصطلاحا سبد سهام یا پورتفوی گفته می شود. توصیه حرفه ای ها به سهام داران پرهیز از تک سهم بودن و داشتن تنوع سهام از صنایع و گروه های مختلف است که ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

ارزش اسمی سهام - شرکت ها در ابتدا با یک سرمایه اولیه شروع به فعالیت می کنند که با تقسیم این سرمایه بر عدد ۱۰۰۰ ریال، تعداد سهام شرکت بدست می آید لذا به قیمت ۱۰۰۰ ریال ارزش اسمی سهم گفته می شود.که علت پرداخت مبلغ ۱۰۰۰ ریال بابت حق تقدم‌سهام نیز به دلیل همین عدد ارزش اسمی سهم‌است.‌
ارزش بازاری سهام market cap به قیمت درج شده در تابلوی سهام‌که به صورت روزانه و لحظه ای توسط خریداران و فروشندگان دچار نوسان می شود ارزش بازاری سهام گفته می شود. در واقع ارزش بازاری توسط عرضه و تقاضا تعیین می گردد.
ارزش دفتری سهام book value این ارزش در ترازنامه های شرکت قابل محاسبه است که به صورت دوره ای در گزارشات فصلی درج می گردد. به این صورت که در ترازنامه ، بدهی ها را از دارایی های شرکت کسر می کنند و عدد بدست آمده را حقوق صاحبان سهام می نامند. حال حقوق صاحبان سهام را اگر بر تعداد سهام شرکت تقسیم کنیم ارزش دفتری آن بدست می آید.