ارزش ذاتی سهم - این ارزش توسط تحلیل گران بنیادی محاسبه می گردد و در واقع ارزش واقعی شرکت را برآورد می کنند. و بر این اساس تشخیص می دهند که ارزش بازاری شرکت از ارزش ذاتی پایین تر یا بالاتر است. چنانچه ارزش بازاری از ارزش ذاتی کمتر باشد آن سهم برای خرید و سرمایه گذاری مناسب است و به عبارتی گفته می شود که سهم از لحاظ بنیادی قوی و زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله است.
فرق ارزش ذاتی با ارزش دفتری در این است که در ارزش دفتری ما بر اساس اطلاعات ترازنامه ارزش سهم را محاسبه می کنیم در صورتی که در همین ترازنامه خیلی از دارایی ها بروز نیستند مخصوصا دارایی های غیرجاری و نیازمند آن است که تحلیل گران خودشان دارایی ها را بر اساس ارزش روز تخمین برنند و در واقع‌ارزش واقعی تری برای سهم است.

سهام دار حقیقی - به خرید سهام توسط اشخاص که دارای هویتی فردی مستقل هستند را سهام دار حقیقی می گویند. ( به عنوان نمونه سهامی که من و شما با کد ملی و بورسی شخصی خرید و فروش می نماییم).
توجه به رفتار سهام داران حقیقی مخصوصا خریداران قوی در تحلیل ها می تواند بسیار کمک کننده باشد.

سهام داران حقوقی - مجموعه اشخاص حقیقی که با همدیگر شرکتی را تاسیس و در قالب آن شرکت شروع به خرید و فروش سهام میکنند را، سهام داران حقوقی می نامند. مثل شرکت های سبدگردان، صندوق های سرمایه گذاری و ..
سهام دار عمده  به فرد یا شرکتی که بیش از ۱ درصد سهام کل شرکت را دارا باشد سهام دار عمده گفته می شود.
این سهام داران در تابلوی سهم و قسمت سهام داران قابل رویت هستند.

سهام مدیریتی -  اشخاص حقیقی و حقوقی که ۱۶ تا ۵۰ درصد سهام شرکت را مالک باشند دارای سهام مدیریتی هستند و این افراد می تواند در تعیین اعضای هیت مدیره و در نهایت در مدیریت شرکت سهیم باشند.

بازارگردان - به افراد و شرکت هایی گفته می شوند که به دلیل داشتن سرمایه کافی به صورت کاملا هوشمندانه با عرضه و خرید سهام، باعث کاهش هیجانت در سهام می شوند. به عبارتی بازارگردان ها قدرت بالا بردن و یا پایین کشیدن سهم را به هر دلیلی دارند. ( جهت بالا بردن سهم به دلیل داشتن نقدینگی کافی و مهارت لازم در سهم تقاضا و صف خرید ایجاد می کنند و جهت کاهش قیمت سهم نیز عرضه را زیاد می کنند)

پذیره نویسی - مشارکت و سهیم شدن در سرمایه یک شرکت با پرداخت ارزش اسمی ۱۰۰ تومان برای هر سهم. تفاوت عمده پذیره نویسی باعرضه اولیه در آن است که در عرضه اولیه سرمایه و قیمت عرضه شرکت مشخص است و پس از تقسیم سهام از روز بعد با دامنه نوسان ۵ درصد قابل معامله است اما در پذیره نویسی، شما پس از پرداخت مبلغ باید روزها و ماه ها منتظر باشید تا مراحل ثبت شرکت انجام شده و پس از آن، شرکت به قیمت روز ارزش گذاری و در بورس قابل خرید و فروش گردد.