در بخش ۲۷ تحت عنوان «محرومیت جنسی بخش تفکیک ناپذیری از زندگی هر فرد مجرد و متأهل» مطالبی در این زمینه مطرح شد. البته به این نکته نیز در بخش های آینده اشاره ی بیشتری خواهد شد. جنسیت و رفتار جنسی در هر وضعیت و شرایطی اعم از دوران تجرد و تأهل نیاز به مراقبت، رسیدگی و تغییر و تحولاتی دارد. این امر باعث میشود تا ابتدا از آسیب ها، کجروی ها و انحراف ها پیشگیری شود. همچنین در ادامه از رشد، بالندگی و بهبود نسبی برخوردار گردد.

در ارتباط با محرومیت این نکته را نیز بایستی در نظر داشت که رفتار جنسی یک فرد متأهل در چارچوب خاصی قرار دارد. از این رو نمی تواند به هر رفتاری اقدام نماید. به همین مناسبت در محدودیت و یا به عبارتی محرومیت خاصی قرار می گیرد. محرومیت جنسی نیز در ارتباط با یک فرد مجرد نیز مصداق داشته و محدودیت ها و عدم برخورداری هایی را شامل می شود.

نکته ی قابل توجه در ارتباط با محرومیت، جذابیت یافتن بعضی امور است که در شرایط برخورداری، فاقد جذابیت است. برای مثال، افرادی که در وضعیت خاصی در بیابان گیر افتاده اند و دچار گرسنگی و تشنگی شده اند، اقدام به خوردن آبی غیربهداشتی و ناسالم نموده اند که در شرایط عادی محال است چنین آبی را استفاده کنند. هم چنین در شرایط محرومیت و گرسنگی اشخاص چیزهایی را خورده اند که در شرایط عادی ممکن نیست اقدام به خوردن آن نمایند.

چنین امری در ارتباط با جنسیت و رفتار جنسی نیز می تواند مصداق داشته باشد. در شرایط محرومیت جنسی نیز چنان چه برخی از نکات و امور مرتبط با بهداشت رفتاری و روانی جنسی مراعات نشود، بعضی اعمال جنسی می تواند جذابیت یابد که در وضعیت عادی و متعارف جذابیتی را به همراه نخواهد داشت.

خانمی ۳۴ ساله خاطرنشان کرد که زنی ۵۹ ساله با خانه شان تماس می گرفته و ادعا می کرده که همسر موقت شوهر وی در گذشته بوده. او هنوز مطالباتی از مهریه اش داشت. او اشاره کرد که وقتی آن خانم را حضوری دیدم، خیلی تعجب کردم، زیرا او از نظر سن، فرهنگ و شخصیت تناسبی با شوهرش نداشت. هنگامی که از شوهر می پرسد "چطور توانستی با چنین فردی که سنخیت و تناسبی با تو ندارد، خود را درگیر و اقدام به ازدواج موقت کنی؟" او نیز خاطرنشان می کند که "بیشتر به خاطر کمک به او و هم چنین نیازهای خود در شرایط تنهایی و تجرد چنین امری را پذیرفتم."

عمده ترین موارد و زمینه هایی که رفتار جنسی در شرایط محرومیت، معطوف و متمرکز به آن می شود.
الف. تمرکز گرایش جنسی به اشیاء
ب. تمرکز گرایش جنسی به خود
ج. تمرگز گزایش جنسی به دیگران (غیر از جنس مخالف)
د. ترکیبی از موارد فوق