دادگاه عمومی.......

بسمه تعالی

به تاریخ ........ پرونده کلاسه فوق در وقت فوق العاده تحت نظر می باشد جلسه دادگاه به تصدی امضاء کننده ذیل تشکیل است دادگاه با ملاحظه پرونده جمیع اوراق و محتویات آن با اعلام ختم رسیدگی به | شرح ذیل مبادرت به صدور قرار می نماید.)

قرار دادگاه

در خصوص دعوی ........ علیه ............... به خواسته ............. ، نظر به اقامتگاه اعلامی خوانده از سوی خواهان که در متن دادخواست ارائه شد /طی لایحه ای (۲)/ به دادگاه تقدیم داشته و به شماره ...... ثبت گردیده ، به استناد ماده ۱۱ قانون آئین دادرسی مدنی و قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب قرار عدم صلاحیت به اعتبار و شایستگی دادگاه .............................. را صادر و اعلام می نماید دفتر پرونده از آمار کسر و به | مرجع محترم صالح ارسال گردد.

رئیس / دادرس ........ / دادگاه عمومی بخش .........

 

۱۔ اعتراض به قرارهای صادره از ناحیه مدیران دفاتر فاقد هزینه دادرسی است.

(رک) اصل ۵۱ قانون اساسی و نظریه مشورتی شماره دادن"۱۳۷۹/۱/۳۰

۲- انتزاع محل وقوع ملک از حوزه قضایی دادگاه رسیدگی کننده و محل اقامت وراث و یا جانشین | و قائم مقام قانونی خوانده، خدشه ای بر صلاحیت آن وارد نمی نماید زیرا ملاک صلاحیت رسیدگی دادگاه، تاریخ تقدیم دادخواست است.

 (رک): الف) نظریه مشورتی شماره ۷/ ۸۷۴۶ مورخ ۱۳۹۲/ ۱۲ / ۱۲ |

ب) ماده ۱۲ فی آدم ۱۳۷۹

  ۳- «اختصاصه در لغت به معنای مخصوص بردنه ویژه بودن، چیزی برای کسی و شریک نداشتن است (الفروق اللغوبه (۲۷) در اصطلاح حقوق عربی معاصر، برابر با واژه «صلاحیت» در فارسی است که همان معنای اختصاصی را دربردارد و اصطلاحی است که برای قاضی و دادگاه بکار می رود و محدود اختیارات آن دو را بیان می دارد. بطور مثال صلاحیت دادگاه انقلاب با صلاحیت دادگاههای عام و نظامی، تفاوت دارد و یا قاضی محکمه کیفری نمی تواند به پرونده های حقرنی جرته رسیدگی کند با این حال، در فقه، اجتهاد شرط قضاوت است و قاضی برای رسیدگی به هر پروندهای صالح است، اگر چه این اصطلاح در قله کاربرد ندارد، محتوا و مفهوم آن به طوری در فقه وجود دارد بطور نمونه قاضی نمی تواند در حکم و داوری یک قاضی دیگر دخالت کند. (الخلافار۲۲۶) (رجوع | کنید به جلد پنجم از مجموعه ۵ جلدی نگارش تألیف نگارنده - باب نهم)